Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

M1150 dla Wojska Polskiego

Wojska lądowe, Transakcje, 17 listopada 2023

Wczoraj, 16 listopada 2023, Agencja Uzbrojenia MON poinformowała o trwającym postępowaniu w sprawie pozyskania od USA czołgów saperskich M1150 Assault Breacher Vehicle. W ramach procedury FMV ma zostać zakupionych 25 takich pojazdów.

Czołgi saperskie M1150 ABV bazują na zmodyfikowanym podwoziu czołgu M1A1 / Zdjęcie: AU MON

Pojazdy klasy zbliżonej do M1150 nie są obecnie używane przez Wojsko Polskie. Pozwalają na torowanie przejść w polach minowych, co okazuje się bardzo ważną zdolnością obserwując konflikt na Ukrainie. Jest to jeden z wielu typów pojazdów specjalistycznych, których brakuje Siłom Zbrojnym RP. Należy się spodziewać, że wozy saperskie będą wspierać głównie pododdziały wyposażone w czołgi M1 Abrams i wejdą w skład 18. Dywizji Zmechanizowanej.

Pierwsze M1150 ABV weszły do uzbrojenia USMC w 2008. Korpus odebrał łącznie 45 takich pojazdów. Później trafiły także do US Army, dla której zbudowano 187 czołgów saperskich. W ostatnich latach 29 takich wozów zamówiła też Australia, a niedawno zgodę na zakup 4 M1150 uzyskała Rumunia (Zgoda na Abramsy dla Rumunii, 2023-11-10, IVS trafią na australijskie M1150, 2022-10-08).

Bazą dla czołgów saperskich M1150 jest zmodyfikowane podwozie czołgu M1A1, na którym standardową wieżę zastąpiono nową. Mieści ona 2 ładunki wydłużone i 12,7-mm wkm obsługiwany przez dowódcę. Wieża może być wzmocniona kostkami wybuchowego pancerza reaktywnego dodatkowo zwiększającego ochronę. Załogę wozu stanowi 2 żołnierzy.

Poza ładunkami wydłużonymi LDCS lub M58 MICLIC wozy są wyposażone w układ oznaczania przejść LMS i różnego rodzaju urządzenia do prac ziemnych i rozminowania, w tym pługi, lemiesze i trały. Są one montowane za pomocą modułu High Lift Adapter. Dla zwiększenia świadomości sytuacyjnej załogi stosowany jest też zintegrowany system obserwacyjny z zestawem kamer.

Przy okazji AU MON ogłosiła, że przy okazji w ramach postępowania mogą zostać zakupione dodatkowe wzt M88A2 i kontenerowe warsztaty samochodowo-czołgowe. Nie można wykluczać, że M88A2 zostaną zakupione by pominąć standardową procedurę przetargową w programie Kajman. W lutym br. postępowanie zostało unieważnione wydłużając problem z niedostateczną liczbą nowoczesnych wzt w WP (Pierwsze polskie M1A1 dotarły do kraju, 2023-06-28, Postępowanie na wzt unieważnione, 2023-02-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.