Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Śmigłowcowe wzmocnienia Serbii

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 28 listopada 2023

Trwa proces wzmacniania Ratno Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna Odbrana (RV i PVO, Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej Serbii poprzez zakupy śmigłowców bojowych. W ostatnich tygodniach do Serbii trafiły nowo pozyskane śmigłowce, w tym używane ex-cypryjskie Mi-35P i nowy H145M.

Po wydłużeniu trwałości użytkowej serbskie Mi-35P będą mogły pozostać w służbie do 2035 / Zdjęcie: MO Serbii

Dostawy 11 Mi-35P z Cypru zostały zrealizowane w dniach 19-21 listopada 2023. Za ich przerzut do Batajanicy odpowiadał zarejestrowany na Ukrainie samolot transportowy An-124-100 Rusłan (nb. UR-82008) wykonując 3 loty. Oprócz wiropłatów Belgrad pozyskał także uzbrojenie do tych śmigłowców, części zamienne i wyposażenie. Zostało ono dostarczone w dwóch lotach pokładzie ukraińskiego An-12B (nb. UR-11819) między Paphos i Batajanicą.

Oficjalna prezentacja wiropłatów odbyła się 23 listopada w obecności prezydenta Serbii Aleksandara Vučicia. Powiedział on, że transakcja była bardzo korzystna a Serbia zapłaciła jedynie połowę ceny. Pozostałą część spłacono dostawą na Cypr serbskiego uzbrojenia – armatohaubic samobieżnych i artylerii rakietowej.

Śmigłowce powinny istotnie zwiększyć potencjał RV i PVO. Najpierw jednak przejdą modernizację. Pierwszych 6 ma zostać unowocześnionych do końca stycznia 2024, a pozostałe do lata 2024. Szybkie tempo modernizacji wskazuje, że jest ona stosunkowo płytka i może objąć wymianę systemów łączności. Mi-35P powinny wejść do użycia operacyjnego w przyszłym roku. Według Vučicia śmigłowce wymagają zwiększenia liczby personelu i budowy nowych hangarów, w których będą przechowywane.

W Serbii za remonty i modernizację Mi-35P będą odpowiadać zakłady lotnicze Moma Stanojlović w Batajanicy. Mogą one realizować remonty silników, pomp paliwowych, elementów hydraulicznych i dostarczać łopaty wirnika nośnego i tylnego. Wiele zależy jednak od dostaw części zamiennych z Rosji. Cypr zamówił łącznie 12 Mi-35P w 2002 (jeden uległ katastrofie w 2006). Oznacza to, że okres ich eksploatacji może upłynąć w 2025, jednak po odpowiednich pracach ich służba może zostać wydłużona do 2035. Prawdopodobnie z takim zamiarem Serbowie zakupili te wiropłaty. Ostatni remont cypryjskie Mi-35P przechodziły w petersburskich 419. lotniczych zakładach remontowych w 2018. Używane śmigłowce dołączą do zakupionych w Rosji przez Belgrad 4 nowych Mi-35M (Serbia pozyska 29 śmigłowców, 2021-12-13).

Obok Mi-35P Serbowie pokazali także pierwszy z 10 zamówionych w 2022 śmigłowców H145M D3 (nb. 14506). W przeciwieństwie do dotychczas zakupionych maszyn jest on wyposażony w nowe, pięciołopatowe śmigło nośne. Janes podaje, że wiropłat trafił do Serbii 2 listopada br., lecz pozostaje jeszcze własnością Airbusa i przez jego personel jest obsługiwany. Śmigłowiec jest używany do prób integracji nieujawnionego uzbrojenia kierowanego na poligonie testowym Nikinci.

Znajdujący się w Batajanicy H145M D3 jest wyposażony głowicę optoelektroniczną Wescam MX-15 i lekkie kompozytowe wyrzutnie FZ231 mieszczące 12 pocisków rakietowych kal. 70 mm. Takie wyposażenie może wskazywać, że testowanym uzbrojeniem są naprowadzane laserowo pociski FZ275 o zasięgu 6 km. Ponadto H145M był widziany z opracowanym w Serbii zasobnikiem strzeleckim GH-78 z wkm M87 kal. 12,7 mm i z zapasem 250 naboi. Bardzo prawdopodobne, że dojdzie także do integracji serbskiego zasobnika L80-07 mieszczącego 7 npr S-8 kal. 80 mm, a także innego produkowanego lokalnie uzbrojenia. Pozostałe H145M powinny zostać dostarczone w 2024 (H145M odpala Spike ER2, 2022-05-31).

Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.