Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AI zapobiega marnotrawstwu żywności

Lotnictwo cywilne, Nowe technologie, Transport lotniczy, 09 lutego 2024

Koninklijke Luchtvaart Maatschappij pracują nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) do precyzyjnego określania liczby potrzebnych posiłków na każdy lot, aby zminimalizować niepotrzebny ładunek i straty żywności. Nie wszystkie dokonane rezerwacje skutkują faktycznym pojawieniem się pasażera w samolocie. W zależności od klasy, jest to od 3 do 5% podróżnych, którzy nie docierają (na czas) na lot.

/ Zdjęcie: KLM

AI TRAYS jest pierwszym modelem sztucznej inteligencji opracowanym specjalnie dla KLM do zarządzania cateringiem, który przewiduje liczbę podróżnych w danym locie w oparciu o dane historyczne. Następnie uzyskane dane w rozbiciu na prognozy dla kabin biznes, premium comfort i ekonomicznej są przekazywane do systemu cateringowego Meals On Board (MOBS). Przewidywanie przy użyciu modelu AI rozpoczyna się na 17 dni przed odlotem i trwa do 20 minut przed startem. Oznacza to, że  AI pomaga precyzyjnie zarządzać całym procesem  – od zakupu produktów cateringowych, aż do finalnego załadunku, zapobiegając w ten sposób nadwyżkom posiłków.

Modelowanie za pomocą sztucznej inteligencji TRAYS zostało uruchomione pod koniec 2023 przez Kickstart AI. Nad stworzeniem i rozwojem tego modelu pracowało kilka podmiotów, w tym KLM. Trzymiesięczna analiza wykazała, że dzięki zastosowaniu modelowania AI, straty cateringu są niże o 63%. Największą poprawę KLM zaobserwowały na lotach międzykontynentalnych, przy których straty żywności są niższe o 1,3 kg na lot. W skali roku, w przeliczeniu na wszystkie loty KLM z Amsterdamu, oznacza to 111 t zaoszczędzonej żywności.

Optymalizacja ilości cateringu ma olbrzymie znaczenie, aby przeciwdziałać marnotrawstwu żywności, ale też aby minimalizować ilość odpadów. Odpady cateringowe przylatujące spoza Europy są traktowane jako potencjalne zagrożenie dla środowiska, niosące ze sobą m.in. ryzyko chorób zwierząt. Dlatego ze względu na surowe unijne regulacje, hoelnderski przewoźnik musi spalić około 13-14 t odpadów cateringowych dziennie. W przypadku pozostałych rejsów, tam, gdzie jest to możliwe i przy zastosowaniu ścisłych standardów dotyczących jakości, niewykorzystane posiłki z pokładu są przepakowywane na inne rejsy. Linie stosują też nowoczesne metody sortowania – odpady z pokładu są rozdzielane na 14 różnych strumieni i poddawane recyklingowi.

KLM pracują nad zastosowaniem sztucznej inteligencji również w innych obszarach swojej działalności. Aktualnie AI jest wykorzystywana, aby optymalizować obsługę techniczną samolotów.

Modelowanie AI ma także ważne zastosowanie w przewidywaniu dni ze złą pogodą, co pozwala odpowiednio dostosowywać harmonogram lotów. Ponadto AI wspiera pasażerów KLM po rezerwacji lotu, udzielając im spersonalizowanych wskazówek dotyczących ich podróży (AI policzy pasażerów Swiss, 2023-12-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.