Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wyniki Airbusa za 2023

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Publikacje, 16 lutego 2024

Airbus SE ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za cały 2023 i prognozę na 2024.

/ Zdjęcie: Airbus

Zamówienia brutto na samoloty komercyjne wyniosły w minionym roku 2319 (2022: 1078 samolotów), co dało zamówienia netto (po uwzględnieniu anulowanych zleceń) na 2094 samoloty (2022: 820 samolotów). Na koniec 2023 w portfelu zamówień Airbusa były zlecenia na produkcję 8598 samolotów cywilnych. Spółka Airbus Helicopters zarejestrowała zamówienia netto na 393 wiropłaty (2022: 362 sztuki), które były rozłożone między programami. Wartość zamówień w spółce Airbus Defence and Space wzrosła o 15%, do 15,7 mld EUR (2022: 13,7 mld EUR). Ostatni kwartał roku przyniósł kontrakt na 16 samolotów C295 dla Hiszpanii.

Na koniec 2023 skonsolidowany poziom zamówień pod względem wartości wzrósł do 186,5 mld EUR (2022: 82,5 mld EUR), a skonsolidowany portfel zamówień wyniósł 554 mld EUR (koniec 2022: 449 mld EUR).

Skonsolidowane przychody wzrosły o 11% rok do roku, do 65,4 mld EUR (2022: 58,8 mld EUR). Łącznie zakłady Airbusa dostarczyły klientom 735 samolotów cywilnych (2022: 661), w tym 68 maszyn A220, 571 z rodziny A320, 32 A330 i 64 A350. Przychody generowane przez działalność Airbusa w dziale samolotów komercyjnych wzrosły o 15%, głównie w wyniku większej liczby dostarczonych odrzutowców. Dostawy Airbus Helicopters utrzymywały się na stabilnym poziomie 346 maszyn (2022: 344), a przychody wzrosły o 4%. Przychody w Airbus Defence and Space wzrosły o 2%, głównie za sprawą wojskowych systemów powietrznych. Łącznie przedsiębiorstwo dostarczyło 8 wojskowych transportowców A400M (2022: 10 samolotów).

Skonsolidowany i skorygowany EBIT – alternatywna miara wyników i kluczowy wskaźnik obejmujący bazową marżę biznesową poprzez wyłączenie istotnych obciążeń lub zysków spowodowanych zmianami stanu rezerw związanych z programami, restrukturyzacją lub wpływem kursów walutowych, a także zysków/strat kapitałowych ze sprzedaży i przejęcia przedsiębiorstw – wyniósł 5 838 mln EUR (2022: 5 627 mln EUR).

Przedsiębiorstwo kontynuuje rozwój produkcji A220, aż do osiągnięcia miesięcznego poziomu dostaw 14 samolotów w 2026. Program produkcji rodziny A320 rozwija się pomyślnie, w kierunku wcześniej zapowiedzianego już poziomu 75 samolotów miesięcznie w 2026. W 2023 rozpoczęto budowę drugich linii montażu końcowego A320 w zakładach w Tianjin (Chiny) i Mobile (USA), a nowa linia montażu A320 w Tuluzie dostarczyła w grudniu ub. r. swój pierwszy samolot.

Również w grudniu na linii montażu końcowego znalazły się elementy pierwszego przeznaczonego dla klienta wąskokadłubowego A321XLR, który ma trafić do eksploatacji w trzecim kwartale 2024. W przypadku samolotów szerokokadłubowych spółka dąży do osiągnięcia miesięcznego tempa wytwarzania 4 A330 w 2024 i 10 A350 w 2026. Skonsolidowane własne wydatki Airbusa na badania i rozwój wyniosły 3 257 mln EUR (2022: 3 079 mln EUR).

Perspektywy:

Jako podstawę do działalności w 2024 kierownictwo Airbusa przyjmuje, że nie wystąpią dodatkowe zakłócenia w światowej gospodarce, ruchu lotniczym, łańcuchu dostaw, wewnętrznych operacjach spółki oraz jej zdolnościach w dostarczaniu produktów i usług. Wytyczne nie odnoszą się do ewentualnych fuzji i przejęć.

Spółka w związku z powyższym stawia sobie za cel w 2024:

- dostarczyć około 800 samolotów cywilnych;

- wypracować zysk skorygowany EBIT na poziomie 6,5-7 mld euro;

- utrzymać wolne przepływy pieniężne przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów w wysokości 4 mld EUR (Wyniki Airbusa w styczniu 2024, 2024-02-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.