Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pojazdy Otokara w Polsce

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 30 marca 2010

Turecki Otokar Otobüs Karoseri Sanayi z Sakarya jest zainteresowany udziałem w ewentualnym przetargu na dostawy zabezpieczonych przed wybuchami min samochodów patrolowych. Dziś prezentował swoją ofertę w WITPiS.

</span>Słowenia  zakupiła za ok. 23 mln Euro (to w ogromnej mierze wartość wyposażenia  specjalnego, a nie samych pojazdów) 10 wozów Cobra w odmianie  rozpoznania skażeń, z dedykowanym wyposażeniem zintegrowanym przez  słoweńską spółkę Em.Tronic. Pojazdy ze zdalnie sterowanymi modułami  uzbrojenia Elbit Systems z 7,62-mm km i bogatym wyposażeniem,  pochodzącym głównie od Bruckera, zostały z początkiem 2009 przejęte  przez słoweński 18. Batalion Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia /  Zdjęcie: MO Słowenii

Polskim partnerem Otokara jest spółka jest Pol-mot Rail z Warszawy. Podczas prezentacji w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku przedstawiciele Otokara - spółki należącej do jednego z największych tureckich holdingów, Koç Holding (85 tysięcy pracowników, generuje 9% tureckiego PKB i 11% eksportu) - przybliżyli zaproszonym dwa typy pojazdów, stosunkowo dobrze znany lekko opancerzony patrolowy Cobra (stworzonego w drugiej połowie lat 1990. na podwoziu HMMWV) oraz nowo opracowany, gotowy do produkcji seryjnej Kaya (na podwoziu Daimler Chrysler Unimog 5000).

</span>Wedle  deklaracji Otokara, Kaya zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2,  zaś ochronę przeciwminową na poziomie 3b (8 kg TNT centralnie pod  kadłubem) i 4a (10 kg TNT pod kołami) wg STANAG 4569 / Zdjęcie:  Otokar

Cobra jest pojazdem stosunkowo dobrze znanym. Dotychczas sprzedano ponad 1000 wozów tego typu 8 klientom - siłom zbrojnym lub formacjom policyjnym Turcji, Algierii, Nigerii (policja), Bahrajnu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Gruzji (brały udział w walkach z Rosją, w służbie wojsk MSW, obecnie większość przekazana formalnie policji; według Otokara wojska gruzińskie w Afganistanie używają Cobr), Malediwów (w wersji amfibijnej) i Słowenii. Potwierdzono, iż pojazd zachowuje zdolności amfibijne przy ochronie balistycznej na poziomie 2 wg STANAG 4569. Jest chroniony przed wybuchami min ma poziomie 2A+ (7 kg pod kołami). Może jednocześnie wytrzymać eksplozję 2,5 kg TNT centralnie pod kadłubem (poniżej poziomu 1 wg STANAG 4569). Przeprowadzono także udane testy oddziaływania improwizowanych ładunków wybuchowych, detonując m.in. pocisk kal. 155 mm umieszczony 1 m nad ziemią w odległości 10 m od pojazdu.

</span>Widok  z góry na przekrój Kaya z widocznym podziałem na sekcje i  rozmieszczeniem foteli personelu / Zdjęcie: Otokar

Ciekawszym, bo mało znanym, pojazdem minoodpornym jest istniejąca w dwóch prototypach Kaya o masie maksymalnej 12,5 t. Była ona po raz pierwszy pokazana publicznie podczas International Defence Exhibition & Conference (IDEX) w Abu Zabi w lutym 2009. Opracowanie Kaya Otokar rozpoczął w 2007, pierwsze testy były prowadzone w kwietniu 2008.

</span>W  drugiej odmianie Kaya ta sekcja zastąpiona jest skrzynią ładunkową. W  planach jest przygotowanie wariantu sanitarnego, wozu dowodzenia i  platformy dla wyrzutni pocisków rakietowych klasy ziemia-ziemia (we  współpracy z Rocketsanem; projekt dla odbiorcy eksportowego,  prawdopodobnie dla Republiki Korei, Gruzji lub Azerbejdżanu). Otokar  oczekuje otrzymania w drugiej połowie 2010 zamówienia tureckich sił  zbrojnych na pierwszą partię Kaya w odmianie przeznaczonej do przewozu  wojsk / Zdjęcie: Otokar

Kaya wykorzystuje to samo podwozie co m.in. Dingo KMW, jednak tureccy konstruktorzy inaczej rozwiązali dostosowanie samochodu do działania w trudnych warunkach terenowych. Nadwozie jest skomponowane z dwóch oddzielnych sekcji - przedniej z silnikiem i kabiną kierowcy, oraz tylnej, która w odmianie do przewożenia piechoty przystosowana jest do przewożenia 10 żołnierzy (siedzą na opracowanych w Otokarze fotelach). Dzięki rozdzieleniu nadwozia możliwe jest lepsze - według Otokara - wykorzystania możliwości podwozia Unimoga, a co za tym idzie, znaczne zwiększenie zdolności pokonywania nierówności terenu, na przykład w rejonach górzystych. W dachu sekcji desantu znajdują się cztery wyjścia - jedno prowadzące do stanowiska ogniowego (może być zastąpione zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia) oraz trzy luki zapasowe (podobny umieszczony jest w dachu kabiny kierowcy). Komunikację pomiędzy sekcjami zapewnia interkom pokładowy oraz mały wewnętrzny luk.

</span>Otokar  ujawnił nieco szczegółów dotyczących nowego transportera opancerzonego  Arma 6x6, tworzonego na potrzeby znajdującego się na finiszu przetargu  (z udziałem Otokara, FNSS Defense Systems i HEMA Industries) na kołowe  transportery opancerzone specjalnego przeznaczenia (özel Maksatlı Taktik  Tekerlekli Zırhlı Araç; öMTTZA). Turcja zamierza zakupić 336 öMTTZA: 30  wozów rozpoznania skażeń, 36 pojazdów z radarem, 108  transporterów-nośników systemów rozpoznania, 39 wozów dowodzenia i 108  wozów wsparcia (ochrony) z bronią pokładową (jak pokazane na zdjęciu  stanowisko ogniowe z 20-mm ręcznie obsługiwanym działem Nextera).   Ostateczne oferty były złożone w kwietniu 2009. W próbach użytkownika  znajduje się trzeci prototyp Arma, przejechał ok. 10 tys. km. Arma 6x6  (sterowane dwie przednie osie; opony 395/85R20) ma długość 6,43 m,  szerokość 2,71 m, wysokość 2,22 m i prześwit 425 mm. Ma zdolność  przewożenia 10 żołnierzy (2+8), ładowność 4,5 t i masę maksymalną 18,5  t. Amfibijny pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym z  turbodoładowaniem o mocy 450 KM (obciążenie mocy 24,3 KM/t) z  automatyczną skrzynią biegów (6+1), z możliwością zastosowania paliwa  F-34 i F-54. Arma osiąga prędkość maksymalną 105 km/h (8 km/h pływania),  ma zasięg 700 km, kąty zejścia i najazdu 45o, zdolność pokonywania  przeszkód o wysokości 60 cm i rowów o szerokości 120 cm. Ma promień  skrętu 7,85 m. Otokar spodziewa się decyzji tureckiego urzędu uzbrojenia  (SSM) w połowie 2010 i ewentualnych zamówień w II połowie 2010. Wówczas  ma także pojawić się Arma w odmianie 8x8 / Zdjęcie: Otokar

Kaya ma masę maksymalną 12,5 t, może przewozić 4,5 t ładunku. Napędzana jest silnikiem Mercedes OM924 LA o mocy 218 KM. Kaya osiąga prędkość maksymalną 100 km/h i ma zasięg 800 km. Pojazd w wersji transportera piechoty ma długość 6,48 m, szerokość 2,5 m i wysokość 2,92 m oraz prześwit 52,2 cm, a w wersji cargo, odpowiednio, 6,11 m, 2,31 m, 2,92 m i 65 cm.

</span>W prezentacji Otokara nie zabrakło przypomnienia faktu, iż w 2008 spółka ta została wybrana przez tureckie ministerstwo obrony dla stworzenia nowego czołgu Altay. W marcu 2010 miała zakończyć się faza pierwsza analiz i przygotowania projektu koncepcyjnego czołgu. Partnerem strategicznym jest koreański producent broni pancernej Hyundai Rotem, partnerami kluczowymi w Turcji zaś Rocketsan, MKEK i Aselsan. Faza rozwojowa (z testami 5 prototypów) ma trwać 78,5 miesiąca i kosztować ok. 500 mln USD. Odrębny kontrakt ma dotyczyć zakupu pierwszej partii 250 czołgów seryjnych. Na rysunku jedna z pierwszych ujawnionych wizji Altay'a / Rysunek: Otokar


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.