Turecki Otokar Otobüs Karoseri Sanayi z Sakarya jest zainteresowany udziałem w ewentualnym przetargu na dostawy zabezpieczonych przed wybuchami min samochodów patrolowych. Dziś prezentował swoją ofertę w WITPiS.
Polskim partnerem Otokara jest spółka jest Pol-mot Rail z Warszawy. Podczas prezentacji w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku przedstawiciele Otokara - spółki należącej do jednego z największych tureckich holdingów, Koç Holding (85 tysięcy pracowników, generuje 9% tureckiego PKB i 11% eksportu) - przybliżyli zaproszonym dwa typy pojazdów, stosunkowo dobrze znany lekko opancerzony patrolowy Cobra (stworzonego w drugiej połowie lat 1990. na podwoziu HMMWV) oraz nowo opracowany, gotowy do produkcji seryjnej Kaya (na podwoziu Daimler Chrysler Unimog 5000).
Cobra jest pojazdem stosunkowo dobrze znanym. Dotychczas sprzedano ponad 1000 wozów tego typu 8 klientom - siłom zbrojnym lub formacjom policyjnym Turcji, Algierii, Nigerii (policja), Bahrajnu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Gruzji (brały udział w walkach z Rosją, w służbie wojsk MSW, obecnie większość przekazana formalnie policji; według Otokara wojska gruzińskie w Afganistanie używają Cobr), Malediwów (w wersji amfibijnej) i Słowenii. Potwierdzono, iż pojazd zachowuje zdolności amfibijne przy ochronie balistycznej na poziomie 2 wg STANAG 4569. Jest chroniony przed wybuchami min ma poziomie 2A+ (7 kg pod kołami). Może jednocześnie wytrzymać eksplozję 2,5 kg TNT centralnie pod kadłubem (poniżej poziomu 1 wg STANAG 4569). Przeprowadzono także udane testy oddziaływania improwizowanych ładunków wybuchowych, detonując m.in. pocisk kal. 155 mm umieszczony 1 m nad ziemią w odległości 10 m od pojazdu.
Ciekawszym, bo mało znanym, pojazdem minoodpornym jest istniejąca w dwóch prototypach Kaya o masie maksymalnej 12,5 t. Była ona po raz pierwszy pokazana publicznie podczas International Defence Exhibition & Conference (IDEX) w Abu Zabi w lutym 2009. Opracowanie Kaya Otokar rozpoczął w 2007, pierwsze testy były prowadzone w kwietniu 2008.
Kaya wykorzystuje to samo podwozie co m.in. Dingo KMW, jednak tureccy konstruktorzy inaczej rozwiązali dostosowanie samochodu do działania w trudnych warunkach terenowych. Nadwozie jest skomponowane z dwóch oddzielnych sekcji - przedniej z silnikiem i kabiną kierowcy, oraz tylnej, która w odmianie do przewożenia piechoty przystosowana jest do przewożenia 10 żołnierzy (siedzą na opracowanych w Otokarze fotelach). Dzięki rozdzieleniu nadwozia możliwe jest lepsze - według Otokara - wykorzystania możliwości podwozia Unimoga, a co za tym idzie, znaczne zwiększenie zdolności pokonywania nierówności terenu, na przykład w rejonach górzystych. W dachu sekcji desantu znajdują się cztery wyjścia - jedno prowadzące do stanowiska ogniowego (może być zastąpione zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia) oraz trzy luki zapasowe (podobny umieszczony jest w dachu kabiny kierowcy). Komunikację pomiędzy sekcjami zapewnia interkom pokładowy oraz mały wewnętrzny luk.
Kaya ma masę maksymalną 12,5 t, może przewozić 4,5 t ładunku. Napędzana jest silnikiem Mercedes OM924 LA o mocy 218 KM. Kaya osiąga prędkość maksymalną 100 km/h i ma zasięg 800 km. Pojazd w wersji transportera piechoty ma długość 6,48 m, szerokość 2,5 m i wysokość 2,92 m oraz prześwit 52,2 cm, a w wersji cargo, odpowiednio, 6,11 m, 2,31 m, 2,92 m i 65 cm.