Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Trzeci OP typu Taigei

Marynarka wojenna, Przemysł stoczniowy, 18 marca 2024

Japońskie Morskie Siły Samoobrony poinformowały o przyjęciu do służby trzeciego konwencjonalnego okrętu podwodnego typu Taigei. Na JS Jingei podniesiono japońską banderę 8 marca 2024. Dołączył on do Dywizjonu Okrętów Podwodnych 2. Flotylli bazującej w Yokosuce w prefekturze Kanagawa, na wyspie Honsiu, wkrótce po przekazaniu przez stocznię Mitsubishi Heavy Industries (MHI) w zakładzie w Kobe. Tego samego dnia pierwszy okręt podwodny typu Taigei przebudowano na jednostkę testową, co oznacza, że Tokio w dalszym ciągu utrzymuje flotę składającą się z 22 okrętów podwodnych.

Wszystkie jednostki są wyposażone w akumulatory litowo-jonowe zamiast ołowiowo-kwasowych / Zdjęcie: JMSDF

Jingei oznacza po japońsku szybkiego wieloryba i taką nazwę nosił oceaniczny jacht imperialny i okręt podwodny z czasów Cesarskiej Marynarki Wojennej Japonii. Wszystkie okręty typu Taigei zawierają w swoich nazwach Gei (wieloryb), nawiązując do serii Shio (przypływ) i Ryu (smok), znanych z poprzednich okrętów podwodnych japońskich Morskich Sił Samoobrony. Samo Taigei oznacza wielkiego wieloryba.

JS Jingei obsadzony jest przez załogę liczącą 70 oficerów i marynarzy. Długość całkowita okrętu to 84 m, szerokość 9,1 m, a standardowa wyporność to ok. 3000 ton, co oznacza, że jest nieco większy niż dobrze znane OP typu Soryu, które mają 84 m długości, 9,1 m szerokości i standardową wyporność 2950 t. W typie Taigei po raz pierwszy znajdują się też przedziały przeznaczone wyłącznie dla kobiet (maksymalnie 6). Wszystkie jednostki są wyposażone w akumulatory litowo-jonowe zamiast ołowiowo-kwasowych.

Pierwszy OP tego typoszeregu – Taigei (SS 513) wszedł do służby w marcu 2022, drugi zaś – Hakugei (SS 514), - rok później Czwartego – Raigei – zwodowano w październiku 2023, a wejście do służby zaplanowano na marzec 2025 r. Hakugei oznacza białego wieloryba, a Raigei grzmot wieloryba.

Ministerstwo Obrony Japonii przeznaczyło środki na budowę czterech kolejnych OP tego typu, przy czym MHI buduje pierwszy i trzeci, a Kawasaki Heavy Industries (KHI) – drugi i czwarty okręt. W ramach budżetu obronnego na lata 2023–2027 zbudowany ma zostać 11. OP tego typu. 22 grudnia 2023 MO Japonii zabezpieczyło 95 mld JPY (2,5 mld PLN) na budowę ósmej jednostki na rok finansowy 2024 rozpoczynający się w kwietniu br (Wodowanie Raigei, 2023-10-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.