Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zmarł instruktor-pilot Jerzy Markiewicz

Ludzie, Lotnictwo cywilne, Pożegnania, 23 marca 2024

Krośnieński Klub Seniorów Lotnictwa im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego z żalem zawiadamia, że 20 marca 2024 w wieku 94 lat zmarł członek honorowy KKSL, instruktor – pilot Jerzy Markiewicz. Był niekwestionowanym nestorem krośnieńskiego środowiska seniorów lotnictwa, wieloletnim członkiem Aeroklubu Podkarpackiego w Krośnie i Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa (od 02 stycznia 1988).

/ Zdjęcie: KKSL

Urodził się 16 maja 1929 w Hostowie (była to wieś w powiecie tłumackim województwa stanisławowskiego II Rzeczypospolitej). W 1950 został powołany do służby wojskowej i skierowany do Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych. a następnie do Oficerskiej Szkoły Lotniczej. Po odbyciu służby wojskowej w 1954 ukończył we Wrocławiu kurs szybowcowy i pilotażu samolotowego. W następnym roku został absolwentem kursu agrolotniczego organizowanego przez Oddział Obsługi Rolnictwa i Leśnictwa przy Polskich Liniach Lotniczych LOT.

W marcu 1956 podjął pracę w Aeroklubie Podkarpackim – Centrum Wyszkolenia Spadochronowego w Krośnie na stanowisku instruktora – pilota. Jako że od 1957 prowadzenie prac agrolotniczych dla rolnictwa przejął Aeroklub PRL, w ramach Aeroklubu powstały kolejno Lotniczy Zespół Usług Gospodarczych i Przedsiębiorstwo Usług Lotniczych (w 1966), w których zatrudnienie znalazł Jerzy Markiewicz. Loty o charakterze agrolotniczym wykonywał na samolotach CSS-13 (próbny wysiew zbóż i opylanie lasów w Bułgarii), Jak-12, PZL-101 Gawron, Antonow An-2 i PZL-106 Kruk. Z uwagi na sezonowy charakter usług w kraju, za pośrednictwem centrali handlu zagranicznego Motoimport (współpraca z z austriacka spółką Agrar Fug Gluck) wraz z innymi polskimi załogami prowadził profesjonalne usługi agrolotnicze w Tunezji, Egipcie i Sudanie, m.in. opryski pól bawełny i pszenicy oraz kukurydzy.

Wielokrotnie pokonywał Morze Śródziemne, pilotując An-2 (pięć przelotów do Afryki tam i z powrotem) oraz trasę przez Półwysep Apeniński (np. w 1969 w przelocie z Polski do Afryki w składzie 5 PZL-101 Gawron, których pilotami byli Mirosław Skolimowski – jako lider, Remi Kaleta, Stanisław Szostakiewicz, Ryszard Śliwczyński i Jerzy Markiewicz. Miejsca w kabinach zajęli mechanicy, a aparaturę agrolotniczą wysłano samolotem transportowym).

Posiadał łączny nalot na samolotach (oprócz wymienionych w wersji rolniczej, także na LWS Junak 2 i 3, Jak-18 TS-8 Bies, PZL-104 Wilga) ponad 17 700 h, z czego większość na An-2. Na szybowcach wylatał 480 h i wykonał 13 skoków ze spadochronem.

Odznaczony i wyróżniony: Brązowym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju – 1968, Brązowym Krzyżem Zasługi – 1969, Odznaką Zasłużonego Działacza Lotnictwa Sportowego – 1974, Srebrnym Krzyżem Zasługi – 1987, Medalem 40-lecia PRL. Uhonorowany Medalem Rady Seniorów Lotnictwa AP wręczonym 13 sierpnia 2022 przez prezesa Rady Seniorów Lotnictwa AP Leszka Mańkowskiego na uroczystym spotkaniu z okazji 40-lecia działalności Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa.

Pożegnalna ceremonia żałobna rozpocznie się 25 marca 2024 o godz. 13:00 w kościele p.w. św. Piotra i św. Jana z Dukli w Krośnie, po czym nastąpi złożenie ciała Zmarłego w miejscu wiecznego spoczynku.

Zarząd Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa wraz ze wszystkimi jego członkami składa Rodzinie serdeczne z serca płynące kondolencje.

Zygmunt Bąk – sekretarz KKSL im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.