Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

MaxxPro DASH dla PKW-A

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 04 lipca 2010

We wrześniu lub październiku w ręce żołnierzy Polskich Sił Zadaniowych w Afganistanie trafić ma 20 fabrycznie nowych samochodów klasy MRAP (mine-resistant ambush-protected) Navistar Defense MaxxPro DASH.

MaxxPro Dash  dla Polski były zamówione przez US Marine Corps Systems  Command 26 maja 2010 w pakiecie 80 pojazdów przeznaczonych dla 5 państw  koalicji wspierającej wojska amerykańskie w Afganistanie. Zamówienie, z  punktu widzenia Navistar Defense warte jest 61 mln USD. Wartość pojazdów  po doposażeniu w niezbędną elektronikę i systemy łączności wzrasta  zwykle o 20-30% / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Wozy będą wyposażone w niezależne zawieszenie DXM produkcji Hendrickson Truck Suspension Systems and AxleTech International. Ta obecnie masowo wprowadzana w pojazdach MaxxPro modernizacja ma sprawiać, że będą one lepiej dostosowane do działania w warunkach terenowych w Afganistanie.

Oficjalnie USMC Program Office nie ujawnia, które państwa mają otrzymać MaxxPro. Jednak z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, iż poza Polską będzie to także Rumunia, Gruzja, Estonia i Łotwa.

Dodatkowo Departament Obrony USA podjął decyzję o przekazaniu w czasowe użytkowanie także kilkudziesięciu (prawdopodobnie 40-50) kolejnych sztuk samochodów Force Protection Cougar, które dołączą do obecnie posiadanych ok. 25 Cougarów (wg danych MON z 31 marca 2010) z partii 32 wozów użyczonych w listopadzie 2008. Te pojazdy powinny być w rękach polskich żołnierzy nieco wcześniej niż MaxxPro Dash.

Jest to spełnienie zapowiedzi Sekretarza Obrony Roberta M. Gates wygłoszonej w Stambule 5 lutego 2010 podczas szczytu NATO. Sekretarz Gates ogłosił wówczas, iż USA zrobią wszystko, aby w zgodzie z obowiązującym siły zbrojne prawem USA przekazać [w czasowe użytkowanie] największą możliwą liczbę pojazdów MRAP sojusznikom, szczególnie tym operującym w rejonach o dużym ryzyku strat.

Wedle ustaleń RAPORT-wto, MON jednocześnie porzuciło przygotowania do zakupu dla PKW-A 40-80 10-12-tonowych samochodów patrolowych w ramach programu Kołowy Pojazd Opancerzony (KPO), który zaczął się wykluwać w połowie 2009. We wrześniu 2009 powstały w BARU MON wstępne założenia taktyczno-techniczne (WZTT). W ramach przygotowań do tego projektu Navistar Defense nawiązał współpracę strategiczną z Grupą Bumar w celu oferowania Polsce samochodów MaxxPro. Z kolei BAE SYSTEMS podpisał umowę o współpracy z Centrum Produkcji Wojskowej HSW (RG31 Mk5E/Mk6). Oferty miał składać także Force Protection z MAW Telecom (Cougar, Ocelot) oraz kutnowski AMZ (Tur 2, Żubr).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.