Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

18 F-16IQ za 4,2 mld USD

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 24 września 2010

Do Kongresu USA wpłynęło zapytanie o zgodę na sprzedaż Irakowi 18 myśliwców F-16IQ (Block 52). Miałyby kosztować aż 4,2 mld USD.

13 września Defense Security Cooperation Agency (DSCA) skierowała do Kongresu USA zapytanie o możliwość sprzedaży Irakowi 18 myśliwców wielozadaniowych F-16IQ. Wraz z uzbrojeniem i wyposażeniem dodatkowym miałyby one kosztować aż 4,2 mld USA (ponad 200 mln USD za egzemplarz).

Według DSCA pakiet związany z dostawą 18 F-16IQ miałby zawierać m.in. 24 silniki F100-PW-229 lub F110-GE-129, 24 zestawy radiolokatorów APG-68(V)9, 19 działek M61 Vulcan, 200 kpr p-p AIM-9L/M-8/9 Sidewinder, 150 kpr p-p AIM-7M-F1/H Sparrow, 50 kpr p-z AGM-65D/G/H/K Maverick, 200 bomb kierowanych GBU-12, 50 GBU-10, 50 GBU-24 Paveway II, 22 ACES z systemem wre ALQ-187 i AN/ALR-93, 20 zaawansowanych systemów swój-obcy AIFF AN/APX-113 (bez Mode IV), 20 systemów nawigacyjnych GPS i INS (tylko z kodami cywilnymi), 20 zasobników celowniczych AN/AAQ-33 Sniper lub AN/AAQ-28 Litening, 4 systemy rozpoznania F-9120 (AARS) lub DB-110 (RECCE), 22 wyrzutniki zakłóceń AN/ALE-47 i 20 pary zbiorników konforemnych. Wszystko to ma być wsparte serwisem, częściami zamiennymi, dokumentacją i symulatorem naziemnym.

Głównym partnerem DSCA w realizacji kontraktu irackiego ma być Lockheed Martin przy współpracy m.in. BAE Systems, Boeinga, Raytheona i L-3 Communications, a także dostawcy silników. Pierwsze F-16IQ miałyby zostać dostarczone na początku 2013. Docelowo Irak ma kupić nawet 96 myśliwców tego typu (5 eskadr), dostarczanych do 2020. Mimo wcześniejszych zapowiedzi (F-16 dla Iraku?, 2009-09-09), marionetkowy rząd w Bagdadzie zapewne nie weźmie pod uwagę innych dostawców myśliwców wielozadaniowych.

F-16IQ ma odpowiadać konfiguracji F-16 Block 52, czyli samolotu zakupionego przez Polskę. Już w sierpniu rząd Iraku podpisał porozumienie z USA dotyczące szkolenia 10 pilotów irackich w USA, którzy mieliby w przyszłości latać na nowych myśliwcach. Szkolenie ma obejmować m.in. loty na samolotach T-6A Texan II i T-38 Talon. Ma potrwać 12-17 miesięcy, zależnie od doświadczenia każdego z pilotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.