Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Znowu opóźnienia Boeinga 787

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 06 listopada 2010

Boeing poinformował linie lotnicze o kolejnych opóźnieniach dostaw samolotów pasażerskich 787 Dreamliner. W niektórych wypadkach opóźnienie ma wzrosnąć nawet o 10 miesięcy, do ponad 3 lat.

Największy przyrost opóźnienia ma dotyczyć Korean Air. Według AW&ST, koreańskie linie zostały powiadomione o tym, że otrzymają Dreamlinery najwcześniej w kwietniu 2012. 10 miesięcy później niż przewidywała wielokrotnie już modyfikowana oferta Boeinga.

Air India ma z kolei otrzymać pierwszego Boeinga 787 w październiku 2011. Jeszcze niedawno przewidywano, że nastąpi to w kwietniu 2011. Indyjskie linie już wystąpiły do amerykańskiego koncernu o odszkodowanie za straty ponoszone z powodu opóźnienia dostaw ważnych z punktu widzenia przewoźnika samolotów. Wstępnie oszacowano je na miliard dolarów.

Kolejne opóźnienia są sygnalizowane także w wypadku Japan Airlines. W ich wypadku dostawy miałyby zostać przesunięte z marca na czerwiec 2011.

Inne japońskie linie - All Nippon Airways (ANA), pierwszy klient, który zamówił Dreamlinery, czekają już ponad 2 lata. ANA miały otrzymać pierwsze samoloty w maju 2008. Wielokrotnie przekładany termin to obecnie połowa pierwszego kwartału 2011. Ale nie wydaje się to realne. Japończycy też negocjują odszkodowania (rekompensaty) za opóźnienia dostaw.

Boeing ma jeszcze wiele problemów do rozwiązania. Airplane Seven (JA801A), pierwszy produkcyjny Dreamliner, został zmontowany w październiku 2010, ale co najmniej kilka miesięcy potrwa jego doprowadzanie do stanu wymaganego przepisami.

22 Boeingi 787 dla ANA, Japan Airlines, Royal Air Maroc, LAN i Air India, w różnych fazach produkcji znajdują się w Paine Field w Everett. Ich ukończenie nie jest możliwe ze względu na skalę zmian, które musi wprowadzić do konstrukcji producent. Te zmiany z kolei opóźniają proces certyfikacji. Boeing nie podaje zbyt wielu informacji o problemach z Dreamlinerami. Wiadomo jednak, że chodzi m.in. o zmniejszenie hałasu w kabinie pasażerskiej, co wymaga przekonstruowania okien i wprowadzenia nowego typu izolacji, o rozwiązanie problemu mocowania usterzenia poziomego, a także o dopracowanie silników RR Trent 1000, by spełniały one warunki ETOPS (przelotów nad dużymi akwenami) dla samolotów dwusilnikowych. Montaż kolejnych samolotów został wstrzymany do czasu dopracowania konstrukcji.

Obecnie łączne zamówienia na Boeingi 787 to 847 samolotów dla 55 odbiorców.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.