Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Montaż testowego CH-53K

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 27 czerwca 2011

W czasie targów lotniczych w Le Bourget przedstawiciele Sikorsky Aircraft poinformowali o rozpoczęciu montażu prototypu śmigłowca CH-53K, przeznaczonego do testów statycznych.

Pierwszy element nowego prototypu, część belki ogonowej / Zdjęcie: Sikorsky Aircraft

Rozpoczęcie montażu oznacza przejście do fazy wykonywania zaakceptowanych przez przyszłego użytkownika, US Marine Corps, projektu nowego, ciężkiego śmigłowca transportowego, największego z bazujących na okrętach wojennych.

Piechota morska początkowo rozważała głęboką modernizację posiadanej floty starszych Super Stallionów, ostatecznie jednak w 2006 wojskowi podpisali umowę o zakupie 156 nowych, seryjnych maszyn wersji K (obecnie liczba ta przekroczyła 200 egz., możliwa jest również sprzedaż innym krajom, zobacz: Eksportowe szanse CH-53K).

Elementem ten umowy jest porozumienie o wykonaniu prac badawczo-rozwojowych, o wartości 3 mld USD. W jego ramach Sikorsky wybudował nowe centrum montażowe i testowe na Florydzie. Tam powstanie i zostanie zbadanych 5 prototypów oraz - dodatkowo - dwa kadłuby.

Pierwszy ze śmigłowców, którego montaż właśnie się rozpoczął, zostanie ukończony w przyszłym roku. Pierwsze loty planowane są na rok budżetowy 2014, rozpoczynający się w ostatnim kwartale 2013. Wstępna gotowość operacyjna powinna zostać osiągnięta w 2018.

Artystyczna wizja CH-53K. Nowy Super Stalion będzie z zewnątrz niemal identyczny z wykorzystywaną obecnie wersją E. Będzie jednak nieco węższy, dla zmniejszenia powierzchni, zajmowanej przez maszynę w czasie bazowania na okrętach desantowych. Z drugiej jednak strony, projektantom udało się poszerzyć sam przedział ładunkowo-desantowy tak, by można było w nim zmieścić samochód Humvee / Rysunek: Sikorsky Aircraft

Sikorsky, jak również Marines, wiążą z projektem duże nadzieje. Nowa awionika powinna pozwolić na działanie w sieciocentrycznym systemie wymiany informacji i zdecydowanie zwiększyć możliwości operowania w złych warunkach atmosferycznych oraz w nocy. Nowe silniki General Electric GE38-1B o mocy 7500 KM każdy (Super Stalion ma trzy silniki, obecnie o mocy 4380 KM każdy) oraz kompozytowy, pięciołopatowy wirnik główny, dadzą w rezultacie istotne zwiększenie ładowności.

Model E może obecnie zabrać do 55 żołnierzy, względnie 13,6 t ładunku, nowa wersja zabierze tyluż żołnierzy, ale 2,3 t towarów więcej. Zdecydowaną różnicę widać jednak dopiero przy porównaniu ładowności przy skrajnych warunkach - maksymalnego promienia działania i wysokiej temperatury. W takiej sytuacji ładowność modelu K powinna być niemal trzykrotnie większa, niż obecnie wykorzystywanego śmigłowca.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.