Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ruszyła budowa Scorpene w Brazylii

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 23 lipca 2011

16 lipca 2011 na terenie nowej brazylijskiej stoczni marynarki wojennej w Itaguai uruchomiono budowę pierwszego w Brazylii okrętu podwodnego S-BR francuskiego typu Scorpene.


Uroczyste uruchomienie programu budowy brazylijskich Scorpene w Itaguai. Prezydent Dilma Rouseff z modelem jednostki / Zdjęcie: DCNS

Zbudowana w zaledwie rok stocznia marynarki wojennej w Itaguai znajduje się w pobliżu Rio de Janeiro. W ceremonii rozpoczęcia budowy okrętu uczestniczyła prezydent Brazylii - Dilma Rouseff (z pochodzenia Bułgarka), minister obrony Brazylii - Nelson Jobim, a także jego francuski odpowiednik - Gerard Longuet oraz prezes oferującej okręty Scorpene państwowej francuskiej korporacji DCNS - Patrick Boissier i jego brazylijski partner - prezes największego latynoamerykańskiego konglomeratu przemysłowego Construtora Odebrecht (roczny przychód ok. 5 mld USD) - Marcelo Bahia Odebrecht.

Wspólny francusko-brazylijski program odbudowy floty podwodnej Brasilii został zaakceptowany i podpisany jeszcze w czasach prezydentury Luisa Inacia Lula da Silvy. Obejmuje on obecnie budowę 4 jednostek S-BR Scorpene w Brazylii oraz pomoc Francji przy budowie kadłuba piątej jednostki, która ma być napędzana brazylijskim silnikiem jądrowym. Paryż zobowiązał się także do zapewnienia wsparcia przy budowie ośrodka konstrukcji okrętów podwodnych w Itagiuai oraz bazy operacyjnej i serwisowej floty podwodnej o napędzie konwencjonalnym i jądrowym. Najważniejsze, jak twierdzą Francuzi, jest szybkie opanowanie przez stoczniowców brazylijskich technologii gięcia i formowania dużych płatów grubej stali, tworzącej poszycie okrętów podwodnych, a następne ich łączenie metodą spawania. Przekazanie technologii użytych w Scorpene było warunkiem zawarcia transakcji z Francją. Brazylia będzie dzięki temu jedynym w Ameryce Łacińskiej krajem zdolnym do tworzenia własnych jednostek podwodnych o napędzie klasycznym i nuklearnym, co wzmocni jej pozycję jednego ze wschodzących mocarstw.

Pierwszy brazylijski Scorpene, po części złożony z komponentów francuskich, po części zbudowany z elementów wyprodukowanych na miejscu, ma wejść do służby w 2017. Każdy brazylijski konwencjonalny Scorpene kosztować ma równowartość ok. 300 mln USD.

Wstępny  schemat konstrukcyjny brazylijskiego okrętu podwodnego z własną  siłownią jądrową / Rysunek: Navires et Histoire - Lela Presse

Scorpene oferowane są - m.in. Polsce - z przedłużonym kadłubem i siłownią niezależną od dopływu powietrza atmosferycznego z modułem MESMA, który wytwarza energię elektryczną poprzez turbinę parową. Nasycona para powstaje poprzez spalanie konwencjonalnego paliwa w tlenie z własnych zasobów jednostki. Przemiana w okręt jądrowy obejmuje instalację reaktorowego systemu zasilania w parę modułu MESMA. Pakistan jest pierwszym nabywcą konwencjonalnych modułów MESMA dla okrętów podwodnych typu Agosta. Pierwszy zainstalowano na przebudowanym okręcie podwodnym Hamza. Dwa dalsze przewidziane są dla jednostek Khalid i Saad.

Pierwszy brazylijski nuklearny Scorpene rozpocząć ma próby operacyjne w 2021. W 2014 ruszyć ma na lądzie pierwszy eksperymentalny silnik nuklearny produkcji brazylijskiej. Obecnie mówi się w Brazylii, że kryzys finansowy, który po części dotknął także Brasilię i jej plany militarne, przesunie nieco te zamierzenia.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.