Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Motor-Sicz inwestuje na Białorusi

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 05 listopada 2011

Ukraiński koncern silnikowy Motor-Sicz zamierza zainwestować w białoruski holding remontowy. Jego element - ośrodek logistyczny Orsza powstaje przy współpracy z CBT Development z Hong Kongu.

O planach związanych z rozwojem holdingu remontowego poinformował dyrektor Departamentu lotnictwa Ministerstwa transportu Republiki Białoruś Wadim Mielnik. Koncepcja przewiduje powstanie holdingu na bazie Orszańskich lotniczych zakładów remontowych. Obecnie trwają negocjacje dotyczące wielkości udziału ukraińskiego koncernu silnikowego Motor-Sicz. Ukraińcy są zainteresowani zakupem 57% akcji holdingu. Ich wartość jest szacowana na 9,4 mld rubli (1,1 mln USD). Mniejszościowym - z 26% akcji - inwestorem przedsięwzięcia ma być białoruski ZAO Biłtiecheksport. Pozostałe akcje mają trafić w ręce pracowników.

Patronem przedsięwzięcia jest prezydent RB, Aleksandr Łukaszenko, który obiecał nie dopuścić do upadku zadłużonych zakładów z Orszy. Według dostępnych danych, tylko w pierwszym kwartale br. przedsiębiorstwo przyniosło stratę w wysokości 4,4 mld rubli białoruskich (1,45 mln USD według ówczesnego kursu).

Głównym zadaniem holdingu ma być obsługa i remont statków powietrznych, w tym przede wszystkim śmigłowców. Projekt przewiduje modernizację Orszańskich lotniczych zakładów remontowych i powstanie międzynarodowego ośrodka logistycznego Orsza. Ośrodek ma powstać we współpracy z CBT Development (Logistik) Ltd z Hong Kongu. Biznes plan przedsięwzięcia przeszedł już wstępną analizę i akceptację.

Inwestując na Białorusi, Motor-Sicz liczy na zdobycie nowego rynku zbytu dla swych silników. Na Ukrainie i w FR powstaje rocznie ok. 30 samolotów z silnikami ukraińskiej wytwórni. Tymczasem jej moce wytwórcze wystarczają na budowanie napędów do ponad stu maszyn. Motor-Sicz usiłuje też uruchomić samodzielną produkcję śmigłowców (Mi-8, Ukraina chce produkować śmigłowce, 2011-05-04). Być może wykorzysta w tym celu białoruskie zakłady lotnicze. Obecnie Motor-Sicz pokrywa zapotrzebowanie rosyjskich wytwórni śmigłowcowych na napędy w ponad 80%. Jednak Rosjanie od dłuższego czasu starają się uniezależnić od monopolu Ukraińców w tym zakresie. Prace nad uruchomieniem konkurencyjnej produkcji trwają od dłuższego w zakładach im. Klimowa w Sankt Petersburgu. Ostateczny termin jej uruchomienia wyznaczono na koniec 2013.

Przychód Motor-Sicz w ciągu 9 miesięcy 2011 wyniósł 3,94 mld hrywien (ok. 0,5 mld USD). EBITDA (zysk przed odliczeniami) sięgnął 1,49 mld UAH (o 46% więcej niż w analogicznym okresie ub.r.), a czysty zysk 870 mln UAH (ok. 110 mln USD). Warto przypomnieć, że Motor-Sicz prowadzi też negocjacje dotyczące przejęcia zakładów lotniczych w Winnicy (Oblot Mi-2MSB2 w październiku, 2011-08-29).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.