Konsorcjum dwóch hiszpańskich przedsiębiorstw zmodernizuje 7 śmigłowców morskich Agusta Bell AB 212. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że wydłuży to okres ich służby do pół wieku.
Zlecenie o wartości 21 mln Euro otrzymała spółka joint-venture, stworzona - tylko do realizacji projektu - przez SENER Ingeniería y Sistemas i INAER Maintenance. To pierwsze, choć zatrudniające jedynie 2500 osób, zajmuje się szerokim spektrum działań, od energetyki po lotnictwo, posiadając filie w kilku krajach, w tym w Polsce. Otrzymanie zlecenia wiąże się z faktem, że zajmuje się ono również dostarczaniem systemów awionicznych i rozpoznania.
INAER z kolei jest jednym z największych operatorów śmigłowców (posiada 360 maszyn), realizując komercyjne usługi lotnicze, głównie dla przedsiębiorstw wydobywczych. Świadczy również usługi sanitarne, poszukiwawczo-ratownicze czy przeciwpożarowe. Także i ten podmiot jest powiązany z naszym krajem: wykorzystuje śmigłowce PZL W-3A Sokół i planuje zakup następnych (zobacz: Intencje wobec Sokoła).
Zlecenie lotnictwa hiszpańskiej marynarki wojennej przewiduje wymianę w 7 śmigłowcach AB 212 awioniki, systemów łączności oraz doposażenie i unowocześnienie urządzeń nawigacyjnych i rozpoznania. Resurs maszyn zostanie wydłużony o 15 lat.
Właśnie z tego ostatniego powodu umowa jest niezwykła. Produkowane we Włoszech licencyjne Belle 212 Twin Huey były bowiem dostarczane Hiszpanom od 1974. Po modernizacji będą mogły pozostać w służbie niemal do 2030, co oznacza, że okres użytkowania wydłuży się do ponad pół wieku. Będą wtedy jeżeli nie najstarszymi, to na pewno jednymi z najstarszych wojskowych śmigłowców morskich świata.