Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Chińskie Cessny

Lotnictwo cywilne, 23 marca 2012

Przedstawiciele Cessna Aircraft i chińskiego, państwowego przedsiębiorstwa AVIC, podpisali porozumienia, otwierające drogę do produkcji amerykańskich samolotów w ChRL.

Jednym z kandydatów do produkcji w Chinach będzie Cessna Sovereign, największy obecnie - po Citation X - odrzutowiec w ofercie amerykańskiego producenta / Zdjęcie: Cessna Aircraft

Oba przedsiębiorstwa podpisały dwie umowy, dotyczące stworzenia spółek joint-venture. Pierwsze porozumienie dotyczy planów stworzenia sieci serwisowej na terenie ChRL, drugie - produkcji, względnie montażu samolotów Cessny.

Według oficjalnego oświadczenia amerykańskiego koncernu, w pierwszym rzędzie produkcja dotyczyć będzie segmentu odrzutowców mid-size, czyli średniej wielkości i dużego zasięgu. Samoloty tego typu znajdują się mniej więcej w środkowej części skali, pomiędzy bardzo lekkimi i lekkimi samolotami dyspozycyjnymi, a dużymi, których kraniec tworzą specjalnie zmodernizowane Boeingi 747.

W ofercie Cessny odrzutowce średniej wielkości stanowią największe produkowane maszyny. Grupę tę reprezentują m.in. modele rodziny Citation: Sovereign (o maksymalnej masie startowej 13,7 t, przeznaczone dla 7-9 pasażerów) oraz XLS+ (9 t, 7-10 pasażerów), przy czym pierwszy zapewnia zasięg 5270 km, drugi - 3440 km.

Uznano, że wartości te są optymalne, ze względu na potrzeby miejscowego rynku. W Chinach bowiem rośnie liczba miliarderów (licząc w USD). O ile jeszcze dwa lata temu było ich 189, dzisiaj jest już ich 271, zaś liczba milionerów przekroczyła 960 tys., biorąc oczywiście pod uwagę dostępne, oficjalne szacunki. Tworzy to stosunkowo dużą grupę potencjalnych odbiorców, zdolnych wyłożyć kilkanaście mln USD na przydatny w działalności handlowej samolot, nie narażając się przy tym na zarzuty o rozrzutność, w ciągle komunistycznym kraju.

Decyzja Cessny wiąże się z nieuniknionym rozwojem chińskiego lotnictwa ogólnego. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady liczba zaliczanych do tej kategorii statków powietrznych zwiększy się 10-krotnie. Obecnie jest ich ok. tysiąca (zobacz: Otwarte niebo nad Chinami w 2015). Co piąty z nich został wyprodukowany w Wichita (zobacz: Wzrost sprzedaży w Chinach).

Po drugie, amerykańska spółka ma już bezpośrednie doświadczenia w produkcji swoich samolotów w Państwie Środka. Pod koniec 2009 odebrała pierwszą Cessnę 162 Skycather. Te małe, dwuosobowe samoloty tłokowe wytwarzane są w Azji dla zmniejszenia ceny (zobacz: Więcej za SkyCathera).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.