Rosja złożyła wniosek do amerykańskich władz lotniczych o wydanie certyfikatu dla największej na świecie przeciwpożarowej amfibii Be-200ES-E.
Certyfikat jest niezbędny do zrealizowania umowy z maja 2010, na mocy której służby ratownicze USA zamówiły wstępnie 10 Be-200ES-E w wersji gaśniczej. Kontrakt zakłada, że pierwsze płatności za samoloty producent otrzyma po spełnieniu amerykańskich norm i wymagań, poświadczonych certyfikatem Federal Aviation Administration (FAA).
Realizacja tego kontraktu będzie pierwszą znaczącą sprzedażą tych samolotów na rynek zewnętrzny. Dużą rolę w tym odkrywa założona w 2005 spółka joint-venture EADS-Irkut Seaplane, z siedzibą w Tuluzie (Irkut jest producentem Be-200, projektantem Lotniczy Kompleks Naukowo-Techniczny im. G.M. Bieriewa z Taganrogu, TANTK). Zadaniem tego przedsiębiorstwa było przeprowadzenie procesu certyfikacyjnego, zgodnego z wymogami europejskich władz lotniczych, co ostatecznie sfinalizowano w lipcu 2010. Drugim celem spółki jest sprzedaż samolotów na rynkach zachodnich.
Do tej pory zakłady Irkut opuściła większość z 10 zamówionych przez rosyjskie ministerstwo sytuacji nadzwyczajnych gaśniczych Be-200CzS (na rynki zagraniczne używa się wspomnianego już oznaczenia ES), a także jeden samolot dla Azerbejdżanu. Żadna z innych, dotychczas podejmowanych prób sprzedaży nie zakończyła się sukcesem, mimo poważnego zainteresowania kilku krajów europejskich. Najbardziej zaawansowane rozmowy z Grecją, zostały przerwane z powodu obecnego kryzysu (zobacz: Grecja pierwszym zagranicznym nabywcą Be-200).
W takiej sytuacji kontrakt z USA może stać się punktem zwrotnym. Uzyskanie certyfikatu, choć czasochłonne, nie powinno nastręczać istotnych problemów, w przypadku konstrukcji dopuszczonej do rejestracji w krajach UE.