Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wypadki śmigłowców w Hiszpanii

Lotnictwo cywilne, 04 lipca 2012

2 lipca w Hiszpanii, w odstępie zaledwie pół godziny, uległy wypadkom dwa śmigłowce gaśnicze, Bell 412 i PZL W-3AM Sokół. Pilot pierwszego zginął, 2-osobowa Sokoła, w tym Polak, odniosła poważne obrażenia.

Wrak Sokoła. Jego stan świadczy o dużej sile, z jaką maszyna uderzyła o ziemię. Drugi śmigłowiec spadł do zalewu przeciwpożarowego i został wydobyty z głębokości 15 m

Od kilku dni w rejonie Walencji straż pożarna próbuje opanować pożary lasów na powierzchni ok. 50 tys. ha. W akcji uczestniczy ok. 2 tys. osób i 41 statków powietrznych. Większość z nich to śmigłowce przeciwpożarowe prywatnych przedsiębiorstw.

Ok. 16:00 należący do INAER - jednego z największych operatorów śmigłowcowych w Europie - Bell 412 wpadł w czasie pobierania wody do zalewu przeciwpożarowego Forata, niedaleko miejscowości Yatova. Jego pilot, José Agustín Nieva Gómez, 59-letni emerytowany płk lotnictwa wojsk lądowych, zginął. Okoliczności wypadku nie są znane: nikt nie widział incydentu.

Pół godziny później, w tym samym rejonie Sierra Martes pilot podchodzącego do lądowania PZL W-3AM stracił na wysokości ok. 20 m panowanie nad maszyną. Według części doniesień przyczyną było urwanie wirnika ogonowego, inne mówiły o jednoczesnej awarii obu silników. Dwóch członków załogi - Roman Kowalczyk i Hiszpan Francisco Polonio - odniosło poważne obrażenia. Zostali przewiezieni do szpitali. Stan Polaka określono jako bardzo ciężki, ale stabilny. Według hiszpańskich mediów, 55-letni Roman Kowalczyk jest bardzo doświadczonym pilotem, który spędził w powietrzu 7300 h. Od 2005 uczestniczył w misjach gaśniczych, mając na swoim koncie 8 dużych operacji tego typu.

Rozbity Sokół o rejestracji EC-JUN opuścił zakłady w Świdniku w 1997, trafiając do użytkowników w Wietnamie i Korei Południowej, by zostać później odkupionym przez Hispánica de Aviación. Był wykorzystywany jako śmigłowiec gaśniczy z główną bazą na Balearach. Ostatnio służył w barwach INEAR.

Według przedstawicieli tego przedsiębiorstwa, oba zniszczone śmigłowce były w doskonałym stanie technicznym, posiadając ważne zezwolenia na loty do końca 2013.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.