Amerykańska Icon Aircraft finalizuje proces certyfikacji wodnosamolotu A5, należącego do klasy LSA. Chce jednak, by władze lotnicze zgodziły się, ze względów bezpieczeństwa, na przekroczenie limitu 650 kg maksymalnej masy startowej.
Icon A5 miał być dostarczany od 2010. Proces certyfikacji i przygotowania do produkcji ciągle się jednak opóźnia. Ostatnie deklaracje producenta mówią o przekazaniu pierwszych samolotów w połowie 2013. Przemawia za tym fakt podpisania umowy o wykonywaniu kompozytowych elementów płatowca przez doświadczoną Cirrus Aircraft (Cirrus wesprze Icon Aircraft, 2012-08-07).
Niepokojące dla ponad 850 osób, które dokonały przedpłat na A5, są jednak inne, ostatnie doniesienia. Przedstawiciele Icon Aircraft zwrócili się bowiem do amerykańskich władz lotniczych FAA o zgodę na zwiększenie masy samolotu, a co za tym idzie także maksymalnej masy startowej, z obecnych 645 do ok. 745 kg, ze względu na możliwość poprawienia bezpieczeństwa lotu, w tym zmniejszenia ryzyka wystąpienia niekontrolowanego korkociągu.
Jednocześnie jednak producenci chcą, by utrzymać samolot w kategorii lekkich samolotów sportowych (LSA), co wiąże się ze zmniejszonymi wymogami przy uzyskaniu licencji pilota. Na razie nie wiadomo, jakie jest stanowisko FAA w tej sprawie.