Cobalt Aircraft Industries (CAI) wybrała zestaw awioniczny SmartDeck spółki Esterline CMC Electronics dla opracowywanego samolotu Co50.
CAI jest młodą spółką, oferującą tylko jeden model samolotu – Co50. To 5-osobowa maszyna w układzie kaczki, z kompozytowym płatowcem. Napęd stanowi podwójnie doładowany silnik tłokowy Continental TSIOF-550-D2B o mocy 350 KM. Maksymalna prędkość obliczeniowa wynosi 454 km/h, a przelotowa – 407 km. Zasięg szacowany jest na 2650 km. Maksymalna masa startowa to 1550 kg, a ładunek użyteczny wynosi 550 kg.
Makieta Co50 została zaprezentowana w 2010. W lipcu br. odbyły się – zakończone sukcesem – próby kołowania i odrywania się od pasa startowego przy prędkości ok. 140 km/h. Do tej pory przedstawiciele CAI nie ujawnili, kiedy można spodziewać się pierwszych dostaw. Proces certyfikacji konstrukcji podobnej klasy, od momentu prób kołowania, trwa z reguły ok. 1,5-2 lat.
Producent poinformował, że wybrał już zestaw awioniczny. Będzie to SmartDeck spółki Esterline CMC Electronics. Na tle innych zestawów charakteryzuje się on umiarkowaną ceną i stosunkowo prostą obsługą. Cechy te – zdaniem przedstawicieli CAI – mają kluczowe znaczenie dla przyszłych użytkowników Co50. Ma to być bowiem samolot dla prywatnych właścicieli, którzy będą latać rzadziej niż zawodowi piloci. Stąd m.in. zastosowanie silnika tłokowego, a także prostsze wyposażenie awioniczne niż w podobnych wielkością samolotach turbośmigłowych.
Na SmartDeck, choć w bardziej rozbudowanej odmianie, zdecydowała się w ostatnim czasie także czeska Evektor dla swojego pasażersko-transportowego EV-55 (SmartDeck dla EV-55, 2012-03-20).