Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tatry w Sulejówku

Przemysł zbrojeniowy, 26 listopada 2012

Współpracująca w Polsce z MAW Telecom czeska Tatra coraz bardziej intensywnie promuje swoje ciężarówki na polskim rynku. W sulejowskim WITPiS odbyła się prezentacja wozów linii T-815-7 dla przedstawicieli wojska i prasy.

Oba wozy zaprezentowały możliwość brodzenia przez przeszkodę wodną o głębokości 1200 mm bez przygotowania

Zaproszonym gościom zaprezentowane zostały dwa typowo militarne pojazdy rodziny T 815-7 w układach 4x4 oraz 8x8. Obie ciężarówki – podobnie jak cała, produkowana od 2005 rodzina – używają typowego układu Tatry z centralną rurą nośną, w której ukryte są wały przenoszące napęd na koła. Do wałów dołączone są niezależne półosie osadzone na resorach pneumatycznych. Rozwiązanie to zapewnia lepszą przyczepność ogumienia do podłoża oraz możliwość regulacji prześwitu. Prezentowane pojazdy, choć pochodzące z jednej linii, różniły się szczegółami wyposażenia, co dobrze ilustrowało mnogość dostępnych konfiguracji.

Pojazd w wersji 4x4 oznaczony T 815-7L0R59 19 257 4x4.1R został wyposażony w typową skrzynię ładunkową pozwalająca na transport ładunków lub do 16 żołnierzy na odchylanych ławkach. Napęd tej wersji zapewnia chłodzony cieczą, 8,85-litrowy silnik Cummins. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą automatycznej skrzyni biegów Allison MD 3200 SPR. Dopuszczalna masa całkowita wozu w tej konfiguracji to 19 000 kg przy masie płatnej 8 500 kg. Istnieje możliwość holowania przyczepy o masie do 18 000 kg. Regulowany prześwit zawiera się pomiędzy 245 a 460 mm (standardowo 370 mm). Średnica zawracania to 18,5 m.

Tatry w układzie 8x8 są w polskich Siłach Zbrojnych tradycyjnym nośnikiem systemów radiolokacyjnych / Zdjęcia: Paweł K. Malicki

Wóz w wersji 8x8 przystosowany do transportu kontenerów, oznaczony T 815-790R99 38 300, został wyposażony w chłodzony powietrzem, 12,7-litrowy silnik Tatra oraz półautomatyczną skrzynię biegów Tatra 14 TS 210L ze sprzęgłem MFZ 1x430. Dopuszczalna masa całkowita wozu w tej konfiguracji to 38 000 kg przy masie płatnej 24 100 kg. Średnica zawracania wynosi 23 m. Pojazd jest w stanie transportować dowolny, standardowy kontener 20-stopowy (typ 1C) o masie do 21 000 kg.

Oba pojazdy mogą być przewożone na pokładzie samolotu C-130 Hercules oraz koleją. Kabiny dostępne są w wersjach nieopancerzonej i opancerzonych do poziomu 1 lub 2 wg. STANAG 4569. Standardowa kabina dostępna jest w konfiguracji dla 3 lub 4 żołnierzy, a opcjonalnie – dla 6 żołnierzy.

Obecnie Tatra i MAW Telecom gotowe są zarówno do zaspokojenia potrzeb na niewielkie ilości specjalistycznych pojazdów, jak i na duże zamówienie na pojazdy ogólnego przeznaczenia, które mogły by zastąpić wysłużone Stary 266. Partnerzy deklarują, że są gotowi zarówno do przeniesienia produkcji do Polski, jak i wsparcia polskich producentów własnymi rozwiązaniami technicznym, by opracować polską ciężarówkę o własnościach porównywalnych z Tatrą.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.