Inspektorat Uzbrojenia (IU) rozpoczął realizację fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie określenia możliwości przystosowania 4 śmigłowców Mi-17-1W do potrzeb eskadry działań specjalnych.
Ogłoszenie IU ma charakter badania rynku i ułatwi szczegółowe określenie wymogów przyszłego użytkownika. Faktem jest jednak, że w istocie rozpoczyna procedurę przetargową, podając jednocześnie wstępną konfigurację przebudowanych wiropłatów.
Według dokumentu, prace modernizacyjne powinny objąć: przystosowanie systemu łączności pokładowej i systemu radionawigacyjnego, a także integrację systemów awioniki. Oczekuje się również dostosowania kabiny do standardu glass-cockpit oraz wymiany foteli pilotów (prawdopodobnie na opancerzone i energochłonne).
IU wymaga, aby śmigłowce zostały doposażone w systemy powiadamiania o nadlatujących pociskach przeciwlotniczych MAWS, identyfikacji swój-obcy IFF, obserwacji w podczerwieni FLIR i reflektor wraz z automatycznym systemem sterowania SLASS. Śmigłowiec powinien także otrzymać elementy ochrony balistycznej oraz dodatkowe stanowiska strzeleckie i elementy umożliwiające desantowanie.
Przedsiębiorstwa posiadające możliwości instalacji takich urządzeń muszą posiadać certyfikat uprawniający do modernizacji śmigłowców Mi-17-1W wydany przez moskiewski zakład im. M. L. Mila.
Według nieoficjalnych informacji, na ogłoszenie IU odpowiedziało konsorcjum złożone z ITWL – jako podmiot wiodący – i WZL 1. Konkurentem będzie czeska LOM Praha.
WZL 1 przeprowadziły podobną modernizację Mi-17, choć bez części żądanych dziś elementów, w tym glass cockpit, dla potrzeb misji w Afganistanie. Czeskie przedsiębiorstwo wykonywało natomiast podobne do oczekiwanych przez IU modernizacje śmigłowców Mi-17 dla czeskich sił zbrojnych oraz wojsk specjalnych USA. LOM Praha zrealizowało w ten sposób najbardziej dotąd zaawansowaną modernizację tych śmigłowców w naszej części Europy.