Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Drugi lot Phantom Eye

Lotnictwo wojskowe, 28 lutego 2013

Boeing poinformował o przeprowadzeniu drugiego lotu testowego bezzałogowego samolotu na paliwo wodorowe, Phantom Eye. W przeciwieństwie do poprzedniej, próba zakończyła się sukcesem.

Producent zakłada, że seryjne Phantom Eye będą miały rozpiętością ok. 76 m i zdolność do przenoszenia ładunku użytecznego o masie blisko 910 kg. Bezzałogowiec ma utrzymywać się w powietrzu przez 10 dób. Poza misjami rozpoznawczymi, ma też być wykorzystywany do zadań związanych m.in. z działaniami SAR, patrolowaniem portów lub granic czy reagowaniem kryzysowym. W razie potrzeby, bsl będzie mógł służyć jako węzeł łączności, zastępując satelity / Zdjęcie: Boeing

Przypomnijmy, że oblot Phantom Eye odbył się w połowie 2012 na terenie NASA Dryden Flight Research Center w bazie Edwards (Pierwszy lot Phantom Eye, 2012-06-04). Lot trwał 28 min, a w jego czasie bsl wzniósł się na wysokość 1200 m. Jednak w czasie lądowania doszło do poważnego uszkodzenia podwozia. W wyniku zdarzenia program testów w powietrzu został czasowo wstrzymany, a nieudany manewr poddany analizie.

Do wznowienia prób w locie doszło przed kilkoma dniami. Poprzedziła je seria testów naziemnych zakończonych na początku miesiąca. W czasie drugiego lotu testowego Phantom Eye wzniósł się na wysokość ok. 2500 m i rozwinął prędkość 115 km/h. Bezzałogowiec spędził w powietrzu 66 minut.

Przygotowując się do próby, konstruktorzy Phantom Works Boeinga poprawili część oprogramowania odpowiedzialnego za sterowanie bezzałogowcem, w tym m.in. za fazę lądowania. Wzmocniono też samo podwozie Phantom Eye. Dzięki temu niedawna próba zakończyła się pełnym sukcesem.

Testowany egzemplarz to demonstrator technologii nowego typu bezzałogowego samolotu napędzanego zmodyfikowanymi silnikami samochodowymi Forda o pojemności 2,3 l. Dla zapewnienia dopływu odpowiedniej ilości tlenu z rozrzedzonej atmosfery, zastosowano specjalny układ turbosprężarek. Zamiast benzyny zdecydowano się na wodór, co ma być tańsze, a przede wszystkim ekologiczne (efektem spalania wodoru jest woda). Demonstrator ma rozpiętość ok. 46 m. Jego obliczeniowy pułap to 20 tys. m, długotrwałość lotu 4 doby, a ładunek użyteczny – 200 kg.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.