Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

17 października, w wytwórni EADS PZL Warszawa-Okęcie, działającej już pod marką Airbus Military, oficjalnie otwarto centrum obsługi samolotów transportowych C295. To drugi tego rodzaju ośrodek koncernu w Europie, który zwiększy potencjał usług oferowanych dotychczas tylko w hiszpańskiej Sewilli. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Obrony Narodowej i Sił Powietrznych.

W przyszłym roku w warszawskiej wytwórni rozpoczną się prace związane z  remontami głównymi transportowców C295. Siły Powietrzne eksploatują  obecnie 11 samolotów tego typu. W 2012 na Okęcie trafią egzemplarze o  numerach taktycznych 009, 010, 011, 012, w 2013 - 013, 014, 015, a w  2014 - 016. Remont główny C295 trwa ok. 6 miesięcy / Zdjęcie: Bartosz  Głowacki

Nowo otwarte centrum będzie wykonywało pełny zakres obsługi samolotów C295 i CN235 eksploatowanych przez Siły Powietrzne oraz innych użytkowników i potencjalnych klientów w Europie i na świecie. Samoloty C295 znajdują się także w wyposażeniu wojsk lotniczych Algierii, Brazylii, Chile, Czech, Egiptu, Finlandii, Ghany, Hiszpanii, Indonezji, Jordanii, Kolumbii, Meksyku i Portugalii.

W październiku 2001 zakłady PZL Warszawa-Okęcie zostały sprywatyzowane. Pakiet większościowy udziałów - 51%, za sumę ponad 28,5 mln, nabyły hiszpańskie spółki EADS Construcciones Aeronauticas SA (EADS CASA) i Avia System Group SA. Była to transakcja połączona z zakupem przez Ministerstwo Obrony Narodowej 8 samolotów transportowych C295, wartości 211 mln USD. Nowy właściciel zobowiązał się także do nabycia od Skarbu Państwa pozostałych 34% akcji PZL Warszawa-Okęcie i zainwestowania, w ramach programów offsetowych, 125 mln zł w ciągu 5 lat.

Niestety, przez następne lata niewiele działo się na Okęciu. Mimo zapowiedzi nowego właściciela o intensywnym promowaniu produktów wytwórni (Kruka, Wilgi, czy Orlika) na rynkach światowych, czyniono w tym kierunku niewiele, a właściwie nic, stopniowo wygaszając poszczególne programy. Na domiar złego w połowie 2008 zakończono produkcję najsłynniejszego polskiego samolotu lekkiego PZL-104 Wilga.

Mimo tego lotnicza tradycja zakładów z Okęcia była kontynuowana, choć w ograniczonym zakresie. Od 2004 rozpoczęto montaż struktury nośnej podłogi nosowej części kadłuba samolotów z rodziny Airbus A320. Realizowano też produkcję podzespołów do CN235 i C295, a także wykonywano wiązki przewodów elektrycznych dla kilku pasażerskich samolotów Airbusa.

Dzięki zawartemu porozumieniu o nabyciu przez Polskę czterech kolejnych C295, w 2007 podpisano aneksy do umowy offsetowej - pierwszy, w lutym, o wartości 94,32 mln USD i drugi, w grudniu, na sumę 78,7 mln USD, które dotyczyły m.in. zwiększania zakresu prac wykonywanych w warszawskiej wytwórni. Utworzenie centrum obsługowego w warszawskich zakładach, podobnie jak produkcja podzespołów samolotów CN235 i C295, jest elementem wspomnianej umowy offsetowej, uzupełnionej w październiku 2010 o aneks dotyczący tegoż centrum.


Skrzydlata Polska - 12/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.