Na kary więzienia zostali skazani odpowiedzialni za dostawę i wykorzystanie przy zleceniach Pentagonu nielegalnego oprogramowania z Chin i Rosji.
Zakończony kilka dni temu proces udowodnił, że pirackie oprogramowanie zostało użyte m.in. do stworzenia elementów wojskowego systemu radarowego, śmigłowców Blackhawk, pocisków Patriot i prezydenckiego śmigłowca transportowego Marine One. Wykonawca zleceń związanych w tymi typami wyposażenia, Wronald Best został skazany na 366 dni pozbawienia wolności. Udowodniono mu zakup 70 nieoryginalnych aplikacji przemysłowych z chińskich i rosyjskich źródeł. Departament obrony oraz służby specjalne uznały jednak, że nie ma podstaw, by przypuszczać, że wykorzystanie pirackiego oprogramowania wpłynęło w negatywny sposób na końcowy produkt.
W czasach kiedy Best pełnił funkcję szefa pionu naukowego jednego z poddostawców Pentagonu, zakupił oprogramowanie warte 2,3 mln USD za niewiele ponad 600 tys. Udowodniono mu, że w latach 2008-2009 wymienił ponad 260 maili z dystrybutorem oprogramowania, Xiangiem Li. W ub.r. Li został skazany na 25 lat więzienia za sprzedaż pirackiego oprogramowania wartego ponad 100 mln USD. Wśród jego klientów znalazł się też inżynier z NASA, który w latach 2008-2010 zakupił oprogramowanie warte 1,2 mln USD.
Best, który mógł zostać skazany na 5 lat poprosił o uniewinnienie ze względu na to, że cierpi na zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, czyli chorobliwą ciekawość, która – jego zdaniem – pchnęła go do zakupu nielegalnego oprogramowania. W uzasadnieniu wyroku sędzia Leonard Stark powiedział jednak, że kradzież nie może być uzasadniona ciekawością.
Problem wykorzystywania pirackiego oprogramowania nie jest jedynym w stosunkach amerykańsko-chińskich. W 2009 wybuchł skandal po stwierdzeniu, że amerykański przemysł lotniczy na masową skalę wykorzystuje tańsze, zagraniczne zamienniki elektronicznych podzespołów w budowie i remontach wojskowych statków powietrznych. Wykryto je w ponad 1800 urządzeniach pokładowych. Były głównie chińskiej produkcji (Chińskie zamienniki w USAF, 2011-11-09).