Japońska Agencja zarządzania kryzysowego ds. pożarów i klęsk żywiołowych (FDMA) odebrała dzisiaj Eurocoptera AS365 N3 Dauphin wyposażonego w układy łączności satelitarnej. Jest to pierwszy w świecie śmigłowiec z tego typu urządzeniami.
Na pokładzie wiropłata zabudowano urządzenia umożliwiające przesyłanie danych w czasie rzeczywistym, z dużą prędkością, za pośrednictwem satelitów znajdujących się na orbicie okołoziemskiej. Wyposażenie, nazwane Helicopter Satellite Communication System (HSA) zapewnia bezpośrednią transmisję do satelitów bez zakłócania jej przez wirujące łopaty wirnika nośnego, a także przekazuje dane do stacji naziemnych.
HSA zostało opracowane przez Mitsubishi Electric Corporation. Integracją urządzeń ze śmigłowcem zajął się Eurocopter Japan, który także przeprowadził proces certyfikacji pod nadzorem japońskiego Biura lotnictwa cywilnego.
Wiropłat ma wejść do służby na początku kwietnia. Zastosowanie HSA pozwoli na przekazywanie informacji w przypadku zniszczenia naziemnych sieci łączności, a także operowania AS365 N3 w górach lub w miastach, pomiędzy wysokimi budynkami.
FDMA jest agencją wchodzącą w skład Ministerstwa spraw wewnętrznych i transportu Japonii. Do jej zadań należy m.in. wysyłanie ekip ratowniczych w miejsca dotknięte klęskami żywiołowymi i koordynowanie ich działań.
Jak wiadomo, Japonia jest obszarem bardzo aktywnym sejsmicznie. Podmorskie trzęsienia ziemi są przyczyną powstawania fal morskich (tsunami), powodujących katastrofalne powodzie (Amerykańska pomoc dla Japonii, 2011-03-14). Z powodu ukształtowania terenu i rozproszenia na czterech dużych wyspach i setkach małych wysp, wysepek i raf, najlepszym środkiem umożliwiającym prowadzenie akcji ratunkowych jest śmigłowiec.
Dauphin jest szczególnie rozpowszechniony we flocie japońskiej straży pożarnej, policji, organizacji zajmujących się usuwaniem skutków katastrof naturalnych i mediów. Obecnie w Kraju Kwitnącej Wiśni używanych jest 65 wiropłatów tego typu.