Wczoraj w wytwórni Airbusa w Tuluzie po raz pierwszy uruchomiono zespół napędowy Airbusa A350.
Jak donosi Aviation Week, 17 maja, kilka dni po prezentacji (A350 w firmowym malowaniu, 2013-05-13) prototypowy Airbus A350-900 (MSN1) został przekazany zespołowi zajmującemu się próbami w locie. Jednak zanim samolot wzbije się w powietrze konieczne jest przeprowadzenie serii prób naziemnych, zakończonych kołowaniem z dużą prędkością.
Jednym z elementów prób naziemnych było, zrealizowane wczoraj, uruchomienie zespołu napędowego, zabudowanego w samolocie. Jednak zanim mogło to nastąpić, konieczne było uruchomienie pomocniczego zespołu napędowego (APU) Honeywell HGT1700, który umożliwia rozruch silników.
A350 XWB jest napędzany dwoma silnikami Rolls-Royce Trent XWB, które rozwijają ciąg 374 kN każdy (A350 już z silnikami, 2013-03-28). Termin jego pierwszego lotu wciąż nie jest znany.
Wprawdzie prasa zachodnia spekuluje, że powinno to nastąpić w ciągu ok. 3 tygodni od przekazania samolotu zespołowi odpowiadającemu za próby w locie, jednak wpływ na oblot może mieć przede wszystkim pogoda, lub ewentualne usterki techniczne, wykryte w ostatniej chwili. Cytowany przez flightglobal Tom Enders, prezes EADS, twierdzi, że oblot A350 ma nastąpić w ciągu tygodni.