Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ORP Orzeł do naprawy

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 24 lutego 2014

Stocznia Marynarki Wojennej wygrała przetarg na naprawę okrętu podwodnego ORP Orzeł, połączoną z wymianą dwóch kompletów baterii akumulatorów.

ORP Orzeł to największy i najmłodszy z polskich okrętów podwodnych / Zdjęcie: MW

Komenda Portu Wojennego Gdynia udzieliło w trybie przetargu ograniczonego zamówienia na naprawdę dokową okrętu podwodnego ORP Orzeł (291) projektu 877E (Kilo), wraz z zakupem baterii akumulatorowej Stoczni Marynarki Wojennej (SMW) w stanie upadłości likwidacyjnej. Cena wybranej oferty wynosiła 29,45 mln zł bez VAT. Sama naprawa ma być zrealizowana do 30 listopada 2014.

W ogłoszonym 16 października 2013 przetargu jedynym kryterium wyboru była cena. SWM rywalizowała o zamówienie z Stocznią Remontową Nauta, która zaproponowała za naprawę 55,24 mln zł oraz Gdańską Stocznią Remontową oferującą 55,6 mln zł.

Warto dodać, że to już trzecia umowa podpisana przez Stocznię Marynarki Wojennej na prace na ORP Orzeł. W styczniu 2014 zakończono na jednostce prace w zakresie naprawy zbiorników balastowych wraz z regulacją windy kotwicznej i naprawy przetwornic ogólnookrętowych PO-20-50 i PO-20-400.

Wcześniej 21 października 2013 SMW podpisała wart 7,84 mln zł kontrakt na remont uzbrojenia i sprzętu broni podwodnej. Obejmował on naprawy wyrzutni torpedowych i wewnętrznego systemu okrętowania torped oraz systemu informacji bojowej i kierowania (BIUS) MWU 110EM, systemu zdalnego sterowania i kontroli wyrzutni torped Murena, systemu telesterowania ATU i systemu automatycznego wprowadzania głębokości PDUG. Termin realizacji umowy jest identyczny jak w przypadku najnowszego przetargu i ma być zrealizowany do 30 listopada 2014.

ORP Orzeł ma zakończyć służbę w Marynarce Wojennej w 2022, krócej posłużą okręty typu 207 Kobben, kupione od Norwegii w 2002 (130 mld zł na modernizację, 2012-12-12; BME 2012: MW czeka na decyzje, 2012-06-28; Marynarka Wojenna RP do 2030, 2012-03-29). Pierwszy i najstarszy z nich, ORP Kondor ma opuścić banderę już w tym roku, gdy trzy pozostałe OORP Sokół, Sęp i Bielik będą używane do 2016-2017. Mają już blisko 95% czasu służby za sobą.

Jednocześnie zakończyły się analizy rynku i konsultacje w sprawie programu Orka, czyli zakupu trzech okrętów podwodnych nowego typu wartych 7,5-9 mld zł. Pierwszy z nich ma trafić do służby w 2019. Chętnych do sprzedaży Polsce nowych jednostek jest wielu: DCNS ze Stocznią Remontową Nauta oferuje francuskie okręty typu Scorpene (Scorpene jednak wcześniej?, 2013-12-11), hiszpańska Navantia S-80A (Hiszpania oferuje Indiom S-80, 2013-12-01), niemiecki TKMS U214/U212A (Singapur kupuje niemieckie OP, 2013-12-03; Arabia Saudyjska chce kupić 25 U209, 2013-11-03; U212A w Gdyni, 2013-09-21), a szwedzki Kockums A26 (Modernizacja HMS Gotland, 2012-10-09).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.