Białoruskie przedsiębiorstwo Minotor-Service kończy modernizację 500 egipskich pływających gąsienicowych transporterów opancerzonych BTR-50PK.
Poinformował o tym w wywiadzie dla białoruskiej agencji prasowej BiełaPAN dyrektor przedsiębiorstwa Minotor-Service Walerij Grebieszczikow. Przekazał on, że modernizacji zostało poddanych 480 gąsienicowych transporterów opancerzonych BTR-50PK do odmiany BTR-50PKM. Grebieszczikow poinformował także, że do końca realizacji kontraktu o wartości 100 mln USD (310 mln zł) pozostało wykonanie remontu i modernizacji około dwudziestu transporterów.
Całość prac została zrealizowana w Egipcie, jak dodał dyrektor Minotor-Service – żaden z pojazdów nie został wywieziony poza granice tego państwa. Niemniej, modernizacja odbywała się przy zaangażowaniu białoruskich specjalistów, z dostarczonych z Białorusi pakietów części. Białorusini musieli zmodyfikować również część egipskiego parku maszynowego.
Zakres modernizacji egipskich BTR-50PK nie jest dokładnie znany. Białoruska propozycja modernizacji do standardu BTR-50PKM obejmuje wymianę dotychczasowego silnika i skrzyni biegów na wysokoprężny, wielopaliwowy powerpack UTD-201S z szybkozłączami, który można wymienić w bardzo krótkim czasie. Silnik uruchamiany jest sprężonym powietrzem. Ma to zwiększyć moc jednostkową do 20,7 KM/t oraz prędkość maksymalną do 60 km/h na drogach i 45 km/h w terenie. Średnie zużycie paliwa ma spaść o 8% do 92 l na 100 km, a oleju o 53% do 2,8 l na 100 km. Zasięg pojazdu w terenie to 400-450 km, na wodzie 90-150 km.
BTR-50PKM jest wyposażony w nowe urządzenia obserwacyjne dzienne i pasywne nocne. Pojazd ma również zmodernizowany układ hamulcowy i kierowniczy. Stanowisko kierowcy bardziej ergonomiczne, z zainstalowanym drążkiem sterowniczym typu T, dodatkowym pedałem hamulca i hamulca parkingowego. Dzięki dodaniu hydraulicznego wspomagania, kierowanie transporterem wymaga mniejszej siły fizycznej. Pojazd może być wyposażony w system klimatyzacyjny i filtrowentylacyjny używany w BWP-1 i BWP-2.
Dyrektor Grebieszczikow poinformował również, że Minotor-Service bierze obecnie udział w przetargu na modernizację używanych przez egipskie siły zbrojne 500 transporterów opancerzonych OT-62/62B TOPAZ (Transportér Obrněný Pásový). OT-62A to silnie zmodyfikowana, produkowana w Czechosłowacji odmiana BTR-50, na którą państwo to zakupiło licencję pod koniec lat 1950.
Białorusini za własne fundusze stworzyli prototyp zmodernizowanego OT-62. Sprawdzono tym samym zdolność do przeprowadzenia takiej operacji. Grebieszczikow liczy na sukces, dodając, że Egipcjanie byli bardzo zadowoleni z zakresu modyfikacji prototypowego pojazdu. Dodał też, że pakiety modernizacyjne choć nie będą identyczne z tymi zastosowanymi w BTR-50, to jednak są bardzo podobne.