Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Białoruś modernizuje egipskie BTR-50

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 31 lipca 2014

Białoruskie przedsiębiorstwo Minotor-Service kończy modernizację 500 egipskich pływających gąsienicowych transporterów opancerzonych BTR-50PK.

Dyrektor Minotor-Service Walerij Grebieszczikow poinformował w białoruskich mediach, że przedsiębiorstwo kończy modernizację 500 egipskich gąsienicowych transporterów opancerzonych BTR-50PK do odmiany BTR-50PKM. Wartość kontraktu wynosi 100 mln USD (310 mln zł). Do jego zakończenia pozostało wykonanie modernizacji około 20 transporterów

Poinformował o tym w wywiadzie dla białoruskiej agencji prasowej BiełaPAN dyrektor przedsiębiorstwa Minotor-Service Walerij Grebieszczikow. Przekazał on, że modernizacji zostało poddanych 480 gąsienicowych transporterów opancerzonych BTR-50PK do odmiany BTR-50PKM. Grebieszczikow poinformował także, że do końca realizacji kontraktu o wartości 100 mln USD (310 mln zł) pozostało wykonanie remontu i modernizacji około dwudziestu transporterów.

Całość prac została zrealizowana w Egipcie, jak dodał dyrektor Minotor-Service – żaden z pojazdów nie został wywieziony poza granice tego państwa. Niemniej, modernizacja odbywała się przy zaangażowaniu białoruskich specjalistów, z dostarczonych z Białorusi pakietów części. Białorusini musieli zmodyfikować również część egipskiego parku maszynowego.

BTR-50 to 14,5-tonowy pływający transporter opancerzony, który wszedł do uzbrojenia sił zbrojnych ZSRS w 1954 i pozostał w nim do końca lat 1970. Mieści 2 osoby załogi i do 20 żołnierzy desantu. 500 transporterów BTR-50 zostało zamówionych przez Egipt w 1964, dostawy trwały w latach 1965-1966 ze składów armii radzieckiej. Egipcjanie używali głównie odmiany BTR-50PK

Zakres modernizacji egipskich BTR-50PK nie jest dokładnie znany. Białoruska propozycja modernizacji do standardu BTR-50PKM obejmuje wymianę dotychczasowego silnika i skrzyni biegów na wysokoprężny, wielopaliwowy powerpack UTD-201S z szybkozłączami, który można wymienić w bardzo krótkim czasie. Silnik uruchamiany jest sprężonym powietrzem. Ma to zwiększyć moc jednostkową do 20,7 KM/t oraz prędkość maksymalną do 60 km/h na drogach i 45 km/h w terenie. Średnie zużycie paliwa ma spaść o 8% do 92 l na 100 km, a oleju o 53% do 2,8 l na 100 km. Zasięg pojazdu w terenie to 400-450 km, na wodzie 90-150 km.

BTR-50PKM jest wyposażony w nowe urządzenia obserwacyjne dzienne i pasywne nocne. Pojazd ma również zmodernizowany układ hamulcowy i kierowniczy. Stanowisko kierowcy bardziej ergonomiczne, z zainstalowanym drążkiem sterowniczym typu T, dodatkowym pedałem hamulca i hamulca parkingowego. Dzięki dodaniu hydraulicznego wspomagania, kierowanie transporterem wymaga mniejszej siły fizycznej. Pojazd może być wyposażony w system klimatyzacyjny i filtrowentylacyjny używany w BWP-1 i BWP-2.

Zmodernizowane wyposażenie stanowiska kierowcy transportera BTR-50PKM / Zdjęcia: Minotor-Service

Dyrektor Grebieszczikow poinformował również, że Minotor-Service bierze obecnie udział w przetargu na modernizację używanych przez egipskie siły zbrojne 500 transporterów opancerzonych OT-62/62B TOPAZ (Transportér Obrněný Pásový). OT-62A to silnie zmodyfikowana, produkowana w Czechosłowacji odmiana BTR-50, na którą państwo to zakupiło licencję pod koniec lat 1950.

Białorusini za własne fundusze stworzyli prototyp zmodernizowanego OT-62. Sprawdzono tym samym zdolność do przeprowadzenia takiej operacji. Grebieszczikow liczy na sukces, dodając, że Egipcjanie byli bardzo zadowoleni z zakresu modyfikacji prototypowego pojazdu. Dodał też, że pakiety modernizacyjne choć nie będą identyczne z tymi zastosowanymi w BTR-50, to jednak są bardzo podobne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.