Wczoraj samolot wielozadaniowy F-35C po raz pierwszy w historii wykonał lądowanie na pokładzie lotniskowca.
Wczoraj po raz pierwszy w historii dokonano lądowania samolotu wielozadaniowego F-35C na pokładzie lotniskowca z użyciem lin hamujących. Przeprowadził je pilot doświadczalny US Navy kmdr por. Tony Wilson, ze składu eskadry VX-23, zasiadający za sterami jednego z przedseryjnych F-35C (CF-03, F-35C z pełnym uzbrojeniem, 2014-01-23). Jednym z obserwatorów był wadm. David H. Buss, Dowódca lotnictwa US Navy.
Wyczyn miał miejsce o 12:18 czasu lokalnego, na pokładzie lotniskowca USS Nimitz (CVN 68), stacjonującego na wodach Pacyfiku w pobliżu San Diego. CF-03 wystartował z Marine Corps Air Station Yuma w Arizonie.
Próbne lądowania na pokładzie USS Nimitz będą kontynuowane w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Będzie to pierwszy etap prób morskich F-35C. W badaniach wezmą udział 2 samoloty – wspomniany CF-03 i CF-05 – z zabudowanymi przekonstruowanymi hakami służącymi do chwytania liny hamującej podczas lądowania.
W trakcie prób wykonywane będą starty z pokładu lotniskowca z użyciem katapulty i lądowania oraz inne rutynowe manewry i czynnoćci obsługowe. Zbadane zostanie także wyposażenie przeznaczone do eksploatacji i obsługi.
Na podstawie zebranych danych przeprowadzona będzie analiza określająca, czy F-35C jest prawidłowo przystosowany do infrastruktury okrętowej. Wysnute wnioski pozwolą też na sprecyzowanie ewentualnych niedociągnięć i poprawek, jakie należy wprowadzić przed rozpoczęciem regularnej eksploatacji samolotów na lotniskowcach.
Seryjne F-35C mają wejść do służby w jednostkach US Navy w 2018. Docelowo, do 2025, grupa lotnicza każdego amerykańskiego lotniskowca ma składać się z samolotów: bojowych F-35C i F/A-18E/F Super Hornet, walki elektronicznej EA-18G Growler, kierowania i dowodzenia E-2D Hawkeye, śmigłowców wielozadaniowych MH-60R/S oraz samolotów zaopatrzeniowych (Kontrakt na kolejną partię F-35, 2014-10-28).