Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indonezyjski AW101 wciąż niechciany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 09 maja 2017

Władze Indonezji odmawiają przyjęcia do służby śmigłowca AW101 z powodu niedociągnięć technicznych.

Los jedynego AW101 zakupionego przez wojska lotnicze Indonezji wciąż pozostaje niewiadomą / Zdjęcie: Agnkasa

Jak donosi portal Agnkasa, jedyny śmigłowiec AW101 zakupiony przez rząd w Dżakarcie dla Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara (TNI-AU, wojsk lotniczych Indonezji) wciąż pozostaje w hangarze z powodu wad technicznych. Szef sztabu TNI-AU marsz. Hadi Tjahjanto twierdzi, że wiropłat nie został wyposażony zgodnie ze specyfikacją (chodzi o rampę ładunkową i drzwi boczne), więc nie może zaakceptować jego przyjęcia do służby.

W listopadzie 2015 dowództwo TNI-AU zażądało zakupu 3 AW101 przeznaczonych do przewozu VIP-ów, pomimo że przepisy wymagają, aby sprzęt wojskowy był nabywany, zawsze gdy jest to możliwe, od lokalnych producentów. Od ponad 30 lat zakłady PT Dirgantara Indonesia mieszczące się w Bandung w prowincji Jawa Zachodnia zajmują się montażem końcowym śmigłowców NAS332 Super Puma, a od listopada 2013 także produkcją kompletnych kadłubów dla wiropłatów rodziny H225 / H225M (EC225 / EC725, Nowe śmigłowce sił zbrojnych Indonezji, 2014-11-07, Pierwszy kadłub Eurocoptera z Indonezji, 2013-11-27). Mimo tego ówczesny dowódca TNI-AU marsz. Agus Supriatna zdyskwalifikował PTDI jako dostawcę śmigłowców VIP twierdząc, że zakłady nie są w stanie przekazać ich wojsku na czas.

Ostatecznie prezydent kraju Joko Widodo w grudniu 2015 zrezygnował z zakupu AW101 ze względu na ich zbyt wysokie koszty jednostkowe, szacowane na 55 mln USD. Wówczas TNI-AU postanowiły nabyć tylko jeden (sic!) AW101, w konfiguracji wojskowej, z pakietem części zamiennych na 2 lata i przeszkoleniem załóg lotniczych.

Początkowo miejscowe media spekulowały, że AW101 dla TNI-AU jest jednym ze śmigłowców przeznaczonych oryginalnie dla Indii, ale okazało się to nieprawdą. Indonezyjski AW101 został przetransportowany do kraju z W. Brytanii w ładowni samolotu An-124 pod koniec stycznia br. Jego loty próbne wykonano w połowie lutego, z udziałem pilotów Leonardo i TNI-AU, jednak od tamtego czasu śmigłowiec pozostaje uziemiony, a użytkownik prowadzi negocjacje z producentem (Niechciane AW101, 2017-02-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.