Reklama
Reklama

31 lipca w bazie El Alto pod La Paz odbyła się uroczystość pożegnania czterech ostatnich eksploatowanych przez Wojska lotnicze Boliwii samolotów szkolno-bojowych Canadair СТ-133 Silver Star Mk III (licencyjna odmiana samolotów Lockheed T-33AN Shooting Star). To ostatnie latające do tej pory samoloty tej rodziny na świecie. Wchodziły w skład Escuadrón de Caza (eskadry myśliwskiej) 311 Pumas Grupo Aéreo de Caza (grupy lotnictwa myśliwskiego) 31 Gral. Jorge Jordán Mercado I Brigada Aérea (brygady lotniczej).

Trzy z czterech wycofanych z linii 31 lipca samolotów rodziny T-33 eksploatowanych wcześniej przez boliwijskie wojska lotnicze / Zdjęcie: Taringa

W ten sposób zakończyła się kariera pierwszego produkowanego seryjnie amerykańskiego myśliwca  odrzutowego Lockheed P-80 (F-80) i jego wersji dwumiejscowej T-33, trwająca 73 lata. Prototyp myśliwca, XP-80 został oblatany 8 stycznia 1944, a 12 przedseryjnych YP-80A dostarczono do US Army Aviation w grudniu tego roku. Dwumiejscowe samoloty szkolno-bojowe T-33A były produkowane seryjnie od 1948 do 1959.

Boliwia kupiła 16 licencyjnych T-33AN produkowanych przez Canadair w latach 1973-1974. 5 kolejnych samolotów tego typu La Paz kupiło w 1977. W 1985 Boliwia odkupiła zaś 19 T-33SF od Francji. Samoloty kupione w Kanadzie nosiły numery takt. FAB-600 – FAB-620, a pozyskane z Francji FAB-621 – FAB-639. 31 lipca wycofano ostatnie cztery z nich: FAB-610, FAB-612, FAB-631 i FAB-639.

Samoloty rodziny F-80/T-33 były eksploatowane w 39 krajach. Ostatnie T-33 ze składu US Air Force wycofano w 1988. Później dwóch T-33AN używał jeszcze Boeing.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.