Ukraińskie przedsiębiorstwo Antonow poinformowało, że Ukraina będzie nadal współpracować z NATO w ramach programu SALIS (Strategic Airlift International Solution, ang. rozwiązania międzynarodowego lotniczego transportu strategicznego). Dla jego potrzeb Antonow wydzierżawi Sojuszowi dwa ciężkie samoloty transportowe An-124-100 Rusłan. Umowa dotyczącą tej kwestii, po raz pierwszy podpisana w styczniu 2006, została niedawno przedłużona na kolejne 3 lata, do 31 grudnia 2021.
Zgodnie ze zobowiązaniami umowy, od 1 stycznia 2019, Antonow zapewnia na bieżąco dwa samoloty typu An-124-100 Rusłan, które będą wykonywać zadania transportu lotniczego dla uczestników programu SALIS – stwierdzono w oficjalnej relacji prasowej Antonowa. W kwietniu 2018 rosyjskie towarzystwo Wołga-Dniepr poinformowała dowództwo NATO o zerwaniu umowy o przewozach dużych ładunków samolotami An-124-100 w ramach programu SALIS (Rosyjskie An-124 nie dla NATO, 2018-04-17).
Wydzierżawienie przez NATO samolotów An-124-100 Rusłan ma umożliwić uniezależnienie się Sojuszu od floty strategicznych transportowców C-5 i C-17 US Air Force. Porozumienie SALIS obejmuje obecnie 10 krajów członkowskich NATO – Belgię, Czechy, Francję, Luksemburg, Niemcy, Norwegię, Polskę, Słowację, Słowenię i Węgry. Udział w SALIS gwarantuje im możliwość korzystania z Rusłanów łącznie przez co najmniej 1600 h w roku.