Wiceminister obrony FR Aleksiej Kriworuczko poinformował, że zakończono prace rozwojowe nad modernizacją samolotów dowodzenia i kierowania Ił-80 i Ił-82. Dokładny zakres przedsięwzięcia jest ściśle tajny. Wcześniejsze plany zakładały, że nowymi samolotami tego typu będą Ił-96-400.
Ił-80 i Ił-82 umożliwiają ciągłe kierowanie działaniami sił zbrojnych FR po zniszczeniu naziemnych punktów dowodzenia w przypadku wybuchu nuklearnego. Ich amerykańskim odpowiednikiem jest E-4B (20 mln USD strat w bazie Offut, 2018-03-04).
WKS FR maja na stanie 4 samoloty Ił-80. Oblot prototypu odbył się 29 maja 1985. W porównaniu z protoplastą pasażerskim Ił-86 – wersja dowodzenia i kierowania jest pozbawiono okien i niektórych drzwi (w celu zwiększenia odporności na promieniowanie radioaktywne po wybuchu nuklearnym) oraz przystosowana do pobierania paliwa w powietrzu. Na górnej części kadłuba znajduje się owiewka mieszcząca anteny systemów łączności satelitarnej. Ił-80 wyposażony jest także w system łączności z atomowymi okrętami podwodnymi – jego antena sznurowa długości 8 km jest wysuwana z tylnej części kadłuba.
Rosja dysponuje także 2 Ił-82 (oznaczanymi niekiedy jako Ił-76WKP lub Ił-76SKP). Ich wyposażenie jest zunifikowane z samolotami Ił-80 i wczesnego ostrzegania A-50 (A-100 oblatany, 2017-11-18).