Przedstawiciele Gripen International poinformowali, że od 27 października wznowiono loty testowe Gripena NG Demo, demonstratora nowego modelu szwedzkiego samolotu, po doposażeniu go m.in. w radar ze skanowaniem fazowym.
Gripen NG to marketingowa nazwa nowego modelu samolotu, który będzie oznaczony jako Gripen JAS 39E/F. Jest on obecnie oferowany w kilku przetargach, m.in. w Indiach, Brazylii i Szwajcarii. Konkuruje również z F-35 w Norwegii i Holandii.
Demonstrator samolotu, Gripen Demo po raz pierwszy wzbił się w powietrze w maju ubiegłego roku. Początkowe testy miały służyć weryfikacji nowej jednostki napędowej, silnika General Electric/Volvo Aero F414G, wywodzącego się z F/A-18E/F, dysponującego o 20% większym ciągiem i zapewniającego możliwość lotu z prędkościami naddźwiękowymi bez użycia dopalacza (przy przenoszeniu pocisków powietrze-powietrze). Samolot wyposażono również w 2 dodatkowe węzły podwieszeń pod kadłubem (zobacz: Pierwszy lot Gripena Demo).
Od kilku miesięcy trwały prace nad kolejnymi, planowanymi zmianami. Najważniejszą było zamontowanie stacji radiolokacyjnej PS-05/A Mk 5 ze skanowaniem fazowym, która zwiększy zasięg oraz liczbę śledzonych celów powietrznych.
Samolot wyposażono również w nowy system łączności satelitarnej, elektrooptyczny system ostrzegania przed pociskami przeciwlotniczymi (chodzi przede wszystkim o wyrzutnie naramienne) oraz większe zbiorniki paliwa.
Ostatni etap zmian będzie koncentrował się przede wszystkim na zintegrowaniu nowego uzbrojenia.