Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

CAGI doskonali aerodynamikę Slona

Przemysł lotniczy, Transport lotniczy, 07 lipca 2022

Rosyjski Centralny Instytut Aerohydrodynamiczny (CAGI) im. Żukowskiego kontynuuje prace nad doskonaleniem układu aerodynamicznego ciężkiego samolotu transportowego Slon (Słoń), który ma zastąpić An-124 Rusłan. Prace prowadzone są w ramach kontraktu z Ministerstwem Przemysłu i Handlu FR. Jest on realizowany jako część projektu badawczego Technologie-Transport-2. Do tej pory projekt samolotu przeszedł dwa cykle badań, w których analizowano jego aerodynamikę przy różnych prędkościach lotu, z wizualizacją przepływu wokół modelu dla zidentyfikowania obszarów możliwej optymalizacji (Model Słonia w tunelu CAGI, 2019-11-10).

Badany w CAGI model ciężkiego samolotu transportowego Slon, który ma zastąpić starzejące się An-124 Rusłan / Zdjęcie: CAGI

Na podstawie wyników testów naukowcy z CAGI zmodyfikowali układ samolotu. Zmieniono m.in. kadłub o powiększonej sekcji do przewozu ładunków wielkogabarytowych, zmniejszono owiewkę połączenia skrzydło-kadłub, zastosowano pylony o ulepszonych profilach z gondolami silnikowymi odpowiadającymi silnikowi PD-35 (wcześniej stosowano uniwersalne gondole o uproszczonej formie) i kilka opcji końcówek skrzydeł. Prawie wszystkie komponenty mają skomplikowaną geometrię, którą odtworzono w wyniku obróbki CNC.

Długość badanego modelu Slona to około 2 m. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi zaś 1,8 m. Do końca tego roku model samolotu z nowymi elementami będzie testowany w tunelu aerodynamicznym T-106.

Slon, jeśli powstanie, będzie przeznaczony do transportu ładunków wielkogabarytowych na odległość 7000 km z prędkością 850 km/h. Maksymalny udźwig jest planowany na 180 ton (An-124 – 120 t). Rosyjski Słoń ma być napędzany silnikami turbowentylatorowymi PD-35. Do startu i lądowania będzie potrzebował  pasa o długości 3 km.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.