Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Drugie życie norweskich CV90

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 24 lipca 2023

Forsvarsmateriell (FMA, Agencja ds. zaopatrywania sił zbrojnych) poinformowała o wykorzystaniu starych, zmagazynowanych pojazdów opancerzonych rodziny CV90 na potrzeby Hæren (wojsk lądowych). W odbudowie maksymalnie 20 wozów wykorzystano posiadane części i dokumentację, co pozwoliło oszczędzić czas i środki w wysokości ponad 7 mln NOK (2,8 mln PLN).

Odbudowane CV90 mają posłużyć Norwegom jako baza dla odmian wozów specjalistycznych / Zdjęcie: FMA

Stosunkowo wcześnie złożono też odpowiednie zamówienia na podzespoły, na które czas oczekiwania jest najdłuższy. Mowa o peryskopach, interkomach i okablowaniu. W ten sposób zminimalizowano ryzyko całego projektu. Do odbudowy wozów bojowych wykorzystano już posiadane kadłuby, silniki, skrzynie biegów i systemy wentylacji. Montaż wozów odbywał się w norweskich zakładach mechanicznych przedsiębiorstwa Ritek na zlecenie BAE Systems Hägglunds.

Zespół odpowiadający za prace całkowicie rozebrał pojazdy, dokonał oceny, które komponenty mogą zostać użyte ponownie, a także wyremontował i naprawił te, które nadawały się do ponownego użycia. Jeżeli jakiegoś podzespołu brakowało, kontaktowano się z Estończykami, którzy kilka lat temu odkupili od Norwegii 43 CV90. Dokonywano więc wymiany podzespołów, takich jak gąsienice i układy wentylacji. Poprzez wymianę oszczędzono między 4 a 5 mln NOK i o połowę skrócono czas dostawy komponentów.

Projekt przyniósł przy okazji korzyści przemysłowe. Był okazją do zacieśnienia współpracy na linii przemysł-wojsko. Ritek zaś uległo rozbudowie, co pokazuje wzrost zatrudnienia z 16 pracowników na początku projektu w 2020 do ponad 50 pracowników obecnie. Wpływ na to miały też inne przedsięwzięcia.

Projekt odbudowy CV90 pojawił się 3 lata temu w czasie pandemii. Zakładał, że rocznie będzie on kosztował 25 mln NOK i wpłynie na ożywienie krajowej gospodarki. Pierwszy odbudowany pojazd opuścił zakład Ritek 13 maja 2022. Ostatni dostarczono o 2 miesiące wyprzedzając termin. Odbudowane CV90 mają posłużyć Norwegom jako baza dla odmian wozów specjalistycznych (Nowe warianty CV90, 2022-11-17, Norwegia odbiera CV90 wsparcia, 2022-05-18, 20 kolejnych CV90 dla Norwegii, 2021-02-20).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.