Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Drugi serbski C295MW

Lotnictwo wojskowe, Transport lotniczy, 17 listopada 2023

Do bazy w Batajanicy im. płk. pil. Milenko Pavlovicia pod Belgradem dotarł drugi zamówiony dla Ratno Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna Odbrana (RV i PVO, serbskich wojsk lotniczych i obrony powietrznej) samolot transportowy C295MW TS03. Maszyna przyleciała tam 14 listopada 2023, o czym poinformowała państwowa agencja informacyjna Tanjug.

C295MW zastąpią w serbskich wojskach lotniczych używany od 1984 samolot An-26 odziedziczony po rozpadzie Jugosławii / Zdjęcie: MO Serbii

Samolot nosi już numer taktyczny RV i PVO 29502 (numer fabryczny to 223). Trafił do Serbii 7 tygodni po pierwszej maszynie o numerze taktycznym 29501 (nr fabryczny 220), która przyleciała do Batajanicy z zakładu AirbusDefence and Space w Sewilli 25 września br. 12 października przydzielono ją zaś do 138. Transportna Avijacijcka Eskadrila Rode (138. eskadry transportowej).

Obecnie pierwszy serbski C295MW jest używany do lotów zapoznawczych załóg pod okiem pilotów producenta. Loty są wykonywane między bazami lotniczymi w Batajanicy i w Niszu w przestrzeni powietrznej Serbii.

Dowódca 138. eskadry ppłk Goran Brkić w wywiadzie dla serbskich mediów powiedział, że dostarczony właśnie samolot reprezentuje podstawową konfigurację transportową. Pozwala ona przewozić żołnierzy, ładunki, spadochroniarzy i wykonywać loty ewakuacji medycznej wraz z 24 noszami i wyposażeniem do opieki medycznej. Przy zastosowaniu konfiguracji pasażerskiej w samolocie znajduje się 50 miejsc dla pasażerów. Używany może być także moduł VIP z 6 wygodnymi fotelami i dwoma stolikami. W porównaniu do samolotów An-26 maszyny C295 mają o ok. 50% większą ładowność i zużywają o połowę mniej paliwa. Przyczyni się to do obniżenia kosztów eksploatacji floty samolotów transportowych.

Serbowie zamówionym 23 lutego 2022 samolotom C295MW TS03 nadali oznaczenie T-75. Reprezentują one jedną z najnowszych wersji tych maszyn. TS03 oznacza, że są wyposażone w zintegrowane wyposażenie awioniczne Collins Aerospace Pro Line Fusion używane obecnie wyłącznie przez Irlandię, Serbię i Indie.

Serbskie C295MW zostały zakupione bez systemów samoobrony. Ich pozyskanie zostało odłożone na później. Priorytetem dla RV i PVO był zakup samolotów, dużego zapasu części zamiennych, szkolenia personelu i dodatkowego wyposażenia, niezbędnego w początkowym etapie eksploatacji. Cały zakup wyceniono na 81 mln EUR, z czego 66 mln EUR przypadło na dwa samoloty, a pozostała kwota to szkolenie i wyposażenie.

W serbskiej służbie C295MW zastąpią ostatni pozostający w eksploatacji samolot transportowy An-26 o numerze bocznym 71386. Został on odziedziczony z zasobów jugosłowiańskich wojsk lotniczych i pozostaje w służbie od 1984. Resurs samolotu upływa w 2026. Jego silniki powinny przejść w tym roku remont generalny, co obecnie jest już mało prawdopodobne. Oprócz An-26 Serbowie utrzymują w służbie dwupłatowego An-2 o numerze bocznym 70373, który jest używany do szkolenia spadochronowego wojsk specjalnych (Serbia kupiła C295, 2022-02-24).

Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.