Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

easyJet wdrażają Iris

Lotnictwo cywilne, Nowe technologie, Transport lotniczy, 31 stycznia 2024

Linie easyJet poinformowały 29 stycznia 2024, że jako pierwszy przewoźnik lotniczy wdrożyły do komercyjnego użytku przełomową technologię satelitarnego przesyłu danych Iris, umożliwiającą optymalizację przestrzeni powietrznej w celu minimalizacji zatorów komunikacyjnych oraz zmniejszenia opóźnień i emisji substancji szkodliwych dla środowiska.

Zastosowanie Iris ma pozwolić liniom easyJet na efektywniejszą eksploatację swoich samolotów w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Cele te mają być osiągnięte przez wprowadzenie bardziej bezpośrednich torów lotów, pozwalających na obniżenie zużycia paliwa i szkodliwej emisji. Ma to mieć z kolei kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celu wyznaczonego przez program SESAR (Single European Sky ATM Research – Program Badawczy Zarządzania Ruchem Lotniczym w ramach Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej), jakim jest ograniczenie o 10% emisji gazów cieplarnianych generowanych przez europejskie lotnictwo.

Program Iris jest inicjatywą prowadzoną przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) i dostawcę usług telekomunikacyjnych Viasat, która wykorzystuje technologię satelitarną najnowszej generacji do modernizacji zarządzania ruchem lotniczym poprzez zapewnienie szybszej i bardziej niezawodnej komunikacji satelitarnej między statkami powietrznymi a ziemią, pomagając kontrolerom ruchu lotniczego i pilotom w osiągnięciu większej efektywności operacyjnej poprzez obliczanie najkrótszych dostępnych tras, przeloty na optymalnych wysokościach oraz korzystanie z ciągłych ścieżek wznoszenia i opadania.

Certyfikowany przez Agencję ds. Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) dostawca usług Iris, ESSP, zaangażował 15 wiodących dostawców usług nawigacyjnych w celu obsługi pierwszych komercyjnych lotów w Europie, wykonywanych w tym roku z udziałem maksymalnie 11 należących do easyJet Airbusów A320neo. Jest to pierwszy krok do wprowadzenia w życie inicjatywy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.

ESA zdecydowała się na finansowanie i prowadzenie projektu Iris w celu wspierania europejskiej polityki w zakresie tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej poprzez stworzenie rozwiązania o pełnym zasięgu europejskim i opartego na najnowocześniejszych, wysoce bezpiecznych mobilnych technologiach komunikacji satelitarnej. Działanie to zostało przeprowadzone przez ESA w pełnej koordynacji z zainteresowanymi stronami z europejskiego sektora lotniczego, w tym z Międzynarodową Organizacją Lotnictwa Cywilnego (ICAO), w celu zapewnienia Iris pełnej zgodności z europejskimi i światowymi potrzebami oraz wymogami. W tym celu ESA utworzyła europejskie konsorcjum przemysłowe składające się z ponad dwudziestu przedsiębiorstw, którego głównym wykonawcą stała się Viasat (niedawno przejęła Inmarsat).

Oparty na wielokrotnie nagradzanej platformie łączności SwiftBroadband-Safety (SB-S) produkcji Viasat, Iris jest oferowany przez Airbusa jako w pełni rozwinięta i certyfikowana funkcja dla samolotów z rodziny A320 i A330 i ma torować drogę do wielolinkowej komunikacji za pomocą łącza danych, pozwalającej na wdrażanie nowych funkcjonalności w zakresie zarządzania przestrzenią powietrzną.

W 2022, na mocy kontraktu podpisanego przez Viasat i ESA, ruszyła inicjatywa Iris Global, mająca na celu rozszerzenie oferty Iris poza Europę. Ma to zostać osiągnięte poprzez ekspansję geograficzną, obejmującą Azję, USA, Bliski Wschód i Australię oraz poprzez zwiększenie zakresu świadczonych usług, obejmujących m.in. dodanie nowych standardów lotniczych ICAO i nowych rozwiązań komunikacji satelitarnej w celu wsparcia przyszłego zarządzania ruchem lotniczym w systemach zdalnie sterowanych statków powietrznych.

Według easyJet modernizacja przestrzeni powietrznej i wynikający z niej wzrost wydajności to jeden z kluczowych elementów na drodze branży lotniczej do zerowej emisji dwutlenku węgla netto. W 2022 przewoźnik ten ogłosił swój tymczasowy cel, jakim jest redukcja emisji dwutlenku węgla do roku budżetowego 2035 o 35% w stosunku do roku budżetowego 2019, będący częścią zobowiązania easyJet do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 (easyJet zamówiły 157 samolotów rodziny A320neo , 2023-12-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.