Jak podaje niemiecki portal Europäische Sicherheit & Technik, tamtejszy przemysł obronny opracowuje unowocześniony wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3A2 Büffel. Głównym powodem rozwoju jest konieczność zapewnienia wsparcia nowym, coraz cięższym wersjom czołgów Leopard 2A7 i opracowywanego 2A8.
Głównym elementem zmodernizowanego BPz 3A2 ma być nowy żuraw, który zastąpi obecnie używane urządzenie o udźwigu 30 t. W ten sposób Niemcy zamierzają zabezpieczyć możliwość podnoszenia przez wzt wież najnowszych Leopardów 2. Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami prace powinny zostać sfinalizowane w najbliższym czasie, by jeszcze w tym roku złożyć pierwsze zamówienie.
Przewiduje się, że pierwsza partia może objąć ok. 20 BPz 3A2. Potrzeby Bundeswehry są jednak znacznie większe. Poza 73 BPz 3 pierwszych wersji – na zmodyfikowanym podwoziu Leoparda 2 – w służbie niemieckich sił zbrojnych pozostaje ok. 100 starszych Bergepanzerów 2 na podwoziu Leoparda 1. Wozy te stanowią wsparcie nie tylko dla pododdziałów czołgów, lecz także są używane w jednostkach artylerii z armatohaubicami samobieżnymi PzH 2000. Następcy wymagają także czołgi saperskie Pionierpanzer 2 Dachs i mosty towarzyszące Brückenlegepanzern Biber – oba na podwoziu Leoparda 1.
Niemcy upatrują także szans eksportowych. Zapowiadane zakupy Leopardów 2 przez Włochy, Czechy, Litwę i Szwecję mogą oznaczać zapotrzebowanie na wzt w liczbie ok. 20 pojazdów (Więcej Leopardów 2A4 oferowanych Czechom, 2024-02-22, 1000 wozów bojowych dla Włoch?, 2024-01-31, Litwa postawi na Leopardy 2, 2024-01-24, Postępowanie na wzt unieważnione, 2023-02-20).