Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Brytyjczycy zadowoleni z Szakali

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 23 sierpnia 2010

Ostatni, czerwcowy kontrakt na dostawę 140 samochodów patrolowych Jackal zwiększył liczbę zamówionych pojazdów do 460. I prawdopodobnie nie będzie ostatnim.

</span>Jackale w czasie patrolu w Afganistanie. Pojazdy nie zabezpieczają załogi przed wybuchami IED tak skutecznie, jak wozy klasy MRAP, są od nich jednak zdecydowanie bardziej mobilne i zapewniają większą siłę ognia / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Pierwsze zamówienie na szybkie, zwrotne samochody patrolowe, zaprojektowane przez Supacat, złożono w lipcu 2007. Dostawa pierwszego pojazdu seryjnego odbyła się po 4 miesiącach. Na początku 2008 wstępna partia wozów została wysłana do Afganistaniu (zobacz: Brytyjski Szakal w Afganistanie).

Od tego czasu powstały już 3 modele pojazdu, Jackal 1, z silnikiem o pojemności 5,9 l, Jackal 2, z silnikiem 6,9 l oraz załogą zwiększoną do 3 osób, wreszcie wersja 2A, z dodatkowymi usprawnieniami, powstałymi m.in. na skutek opinii żołnierzy z Afganistanu.

</span>Zakłady Babcock są w stanie montować kilkadziesiąt pojazdów miesięcznie. Pracuje w nich ponad 150 osób / Zdjęcie: Babcock

Kolejne zamówienia zwiększyły portfel zamówień do ok. 460 pojazdów, głównie wersji Jackal 1 (202 egz.). W kwietniu ubiegłego roku Londyn zamówił ok. 120 samochodów wersji Jackal 2. Pierwsze z nich pojawiły się w Afganistanie już w sierpniu 2009. Wreszcie w czerwcu bieżącego roku zakłady koncernu Babcock otrzymały zamówienie na 140 wozów wersji 2A. W bieżącym miesiącu montownię opuści 40 pojazdów, które wkrótce trafią do Afganistanu. Wszystkie kosztowały brytyjskich podatników nieco ponad 220 mln GBP.

Dodatkowo zbudowano ok. 70 pojazdów transportowych Coyote, z wydłużonym kadłubem i dodatkową osią (zobacz: Szakale i Kojoty do Afganistanu), jak również 35 wozów 6x6 Military Enhancement Programme (MEP). Z dalszych zamówień tych ostatnich zrezygnowano jednak w ubiegłym roku.

Jackale zbierają bardzo pozytywne opinie użytkowników. Mimo, że nie zostały zaprojektowane pod kątem ochrony przed IED, a żołnierze zajmują otwarte stanowiska, pojazdy są zdolne do jazdy w terenie z prędkością 80-90 km/h i pokonywania przeszkód o wysokości do 1 m. Załoga jest również częściowo chroniona pancerzem, odpornym na ostrzał z broni maszynowej.

Te charakterystyki sprawiają, że brytyjskie Szakale dają skokowy wzrost możliwości, w stosunku do poprzednika - opancerzonych wersji Land Roverów. Jednocześnie pozwalają na skuteczne patrolowanie obszarów, niedostępnych dla pojazdów klasy MRAP.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.