Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Mi-17-1V w Polsce

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 29 grudnia 2010

Kupione przez MON bez przetargu śmigłowce Mi-17-1V (w wersji transportowo-wojskowej) dotarły do Polski. Dziś przed 1:00 przywiózł je do Wrocławia An-124-100 kompanii Wołga-Dniepr.

Śmigłowce Mi-17-1V jeszcze w ładowni An-124-100 na wrocławskim lotnisku

MON podpisało umowę na dostawę tych śmigłowców bez przetargu (jak wiele innych kontraktów zawieranych za czasów Bogdana Klicha i Marcina Idzika) 28 września 2010 (w kilka godzin po zerwaniu wcześniejszego kontraktu z Metalexportem-S). Kontrakt zawarł w Moskwie Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON bezpośrednio z Rosoboronoexportem (MON zrywa kontrakt na Mi-17, 2010-10-08). Wartość kontraktu obejmującego tylko śmigłowce nie została oficjalnie ujawniona na żądanie Moskwy - nieoficjalnie padała kwota ok. 55 mln USD. Dodatkowa umowa logistyczna zawarta została w połowie grudnia 2010 i opiewa na zbliżoną do poprzedniej kwotę (ok. 55 mln USD). Pierwotnie zakładano, iż do końca grudnia 2010 do Polski trafią 2 a nie 3 śmigłowce.

Mi-17-1V mają lepiej sprawdzić się w trudnych warunkach afgańskich dzięki mocniejszym silnikom Klimow TW3-117WM, przystosowanym do działania w warunkach wysokogórskich. Po pracach modernizacyjnych w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 w Łodzi śmigłowce mają być przebazowane do Afganistanu najwcześniej w marcu 2011 (dwa kolejne między czerwcem a sierpniem 2011). Jeszcze w lutym br. pozostający ministrem Bogdan Klich twierdził, że tak potrzebne PKW Mi-17 trafią do żołnierzy do końca roku (MON chce 5 Mi-17, 2009-09-20).

Czterogodzinną operację wyładunkową prowadziła grupa wyładunkowa z Komendy Lotniska. Wyprodukowane w zakładach w Kazaniu nowe śmigłowce nie mają jeszcze powłok lakierniczych. Przez najbliższe dwa tygodnie śmigłowce (o numerach taktycznych 6108-6110) zostaną przez rosyjską grupę serwisową zmontowane i przejdą obloty techniczne. Po nich mają być drogą powietrzną przerzucone do WZL-1.

W ramach odrębnej, już wynegocjowanej umowy z WZL-1, śmigłowce muszą być doposażone do tzw. wariantu afgańskiego (opancerzenie, zintegrowany system łączności itp.), za co MON zapłacić ma ok. 40 mln brutto. Całość łączności zarządzana ma być z pomocą Zintegrowanego Systemu Łączności (ZSŁ) z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Jednym z ważnych elementów modernizacji ma być dostosowanie do użycia gogli NVG (klasa IIIb wg MIL-STD 3009). Śmigłowce otrzymać mają rejestratory parametrów lotu S2-3a. Istotnym elementem modernizacji ma być instalacja pakietów opancerzenia podobnych do stosowanych na wcześniej modernizowanych śmigłowcach. Zabudowane mają być też transpondery Radwar SC10-D2 systemu IFF oraz promienniki termiczne KT-1V Adros systemu samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień. W odróżnieniu od wszystkich dotychczas używanych w Polsce śmigłowców rodziny Mi-8/Mi-17 nowe maszyny mają - zgodnie z od dawna stosowanym w Rosji standardem - wyrzutniki flar i dipoli typu ASO-2W, zabudowane po trzy po obu stronach kabiny ładunkowej, a nie pod belką ogonową (co może stanowić utrudnienie w przyszłości we współpracy z systemem samoobrony MASE produkcji Termy; jednak formalnie ten był zakupiony dla 15 Mi-24W i 7 odkupionych od Bumaru, obecnie latających w Afganistanie Mi-17-1V).

Jeden z nowych Mi-17-1V opuszcza pokład Rusłana - widoczne rozmieszczenie wyrzutników ASO-2W i opancerzenie kabiny załogi / Zdjęcia: Krystian Szczur-Gwozdecki

W odróżnieniu od obecnie używanych przez PKW Afganistan śmigłowców nowe maszyny mogą przenosić uzbrojenie ofensywne takie jak zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych S-5 i S-8 oraz zasobniki strzeleckie UPK-23. Zestaw uzbrojenia defensywnego stanowią trzy 7,62-mm karabiny maszynowe PKM zainstalowane w drzwiach i oknie po bokach śmigłowca oraz z tyłu w miejscu wrót załadunkowych.

Pojawiły się informacje o ewentualnym wyposażeniu nowych śmigłowców w 7,62-mm km napędowe M134, których 10 ma zakupić WZL-1 w ramach uruchomionego pod koniec sierpnia 2010 przetargu. Dotychczas nie udało się podjąć decyzji, czy kontrakt trafi do producenta wariantu M134D (Dillon Aero) czy M134G (Garwood Industries).

Obecnie Wojska Lądowe posiadają cztery uzbrojone śmigłowce Mi-17 (3 nich używane były przez PKW w Czadzie), 2 Mi-17AE wyposażone zgodnie ze standardem MEDEVAC oraz 7 doposażonych Mi-17-1W (używanych przez kontyngent w Afganistanie). Ponadto eksploatowanych jest 16 ponad trzydziestoletnich śmigłowców Mi-8T, które w najbliższym czasie będą wymagały zastąpienia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.