Reklama
Reklama

BAE Systems otrzymało zamówienie amerykańskiego departamentu obrony na 46 holowanych haubic M777 kalibru 155 mm. Zwiększyło to portfel zamówień do 1001 egz.

Dzięki wykorzystaniu tytanu, masa M777 została zredukowana do mniej niż 4,2 t. Pozwala to na transportowanie haubicy pod średniej wielkości śmigłowcami. Starsze, klasyczne amerykańskie M198 mają masę 7,2 t, przy nieznacznie gorszych parametrach technicznych / Zdjęcie: USMC

M777 to brytyjska konstrukcja, wybrana przez amerykańskie wojska lądowe i piechotę morską, a później również przez Kanadę i Australię (zobacz np.: Akceptacja dla australijskich M777). Jest montowana w zakładach BAE Systems w USA, choć części o wartości 30% ceny działa nadal sprowadzane są z Wielkiej Brytanii.

Pierwsze haubice trafiły do jednostek Marines i wojsk lądowych Kanady w 2005. Te ostatnie wysłały 6 dział do Afganistanu już rok później. Wkrótce trafiły - wraz z Amerykanami - do Iraku i już w większych ilościach ponownie do Afganistanu.

Amerykanie zamawiają M777 partiami od kilku lat. Ostatni kontrakt z 21 lutego, dotyczący zakupu 46 haubic, podniósł liczbę amerykańskich dział do 929 egz. W połączeniu z dotychczasowymi zamówieniami Kanady (łącznie 37 haubic) i Australii (35), zwiększyło to portfel zamówień do 1001 egz.

Przedstawiciele BAE Systems zdają sobie sprawę, że zamówienia Pentagonu wkrótce się wyczerpią. Liczą jednak na zainteresowanie odbiorców zagranicznych. Największym mogą być Indie, które chcą pozyskać 145 holowanych haubic kalibru 155 mm, zdecydowały się nawet na zakup M777 (zobacz: Oferta za 647 mln USD). Transakcja nie została jednak sfinalizowana i obecnie trwa nowy przetarg, którego wynik nie jest jeszcze przesądzony

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.