Od kilku tygodni w zakładach Fábrica Argentina de Aviones trwają przygotowania do oblotu nowego modelu szkolno-bojowego IA-63 Pampa z silnikiem Honeywell TFE-731-40.
Przebudowie poddano trzeci prototyp, o numerze EX-03. W kwietniu został on uroczyście przedstawiony, jako wzorzec modelu produkcyjnego. Nowy silnik powinien zapewnić lepsze własności pilotażowe i udźwig. Zapewnia on 18,9 kN ciągu, w porównaniu do 15,57 kN starszego TFE-731-2-2N.
Zmiana jednostki napędowej wpisuje się w szereg przedsięwzięć, zmierzających do głębokiej modernizacji IA-63. Pierwsza seria tych samolotów (12 egz. seryjnych) powstała pod koniec lat 1980., we współpracy z Dornierem. Maszyny przypominające Alpha Jety, posiadają jednak zubożone wyposażenie.
Po przejęciu zakładów Fabrica Militar de Aviones (FMA) przez Lockheed Martina wyprodukowano kolejną, niewielką partię 6 samolotów ze zmodernizowaną awioniką i mocniejszym uzbrojeniem. Nowy model oznaczono jako AT-63.
Po ponownym znacjonalizowaniu zakładów (zobacz: Argentyna zrywa z Lockheed Martinem) i zmianie nazwy na Fábrica Argentina de Aviones, zdecydowano się na kontynuowanie procesu modernizacji.
Nowy model - dysponujący mocniejszym silnikiem oraz charakteryzujący się zmianami awioniki - otrzymał nazwę IA-63 Pampa Serii II. Do tego standardu mają zostać przebudowane wszystkie posiadane samoloty seryjne (18 egz.). Dodatkowo argentyńskie wojska lotnicze zamówiły następne 18 maszyn, przy czym montaż części z nich już się rozpoczął.
Na podstawie informacji Santiago Rivasa