Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Fregata Admirał Gorszkow na testach

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 11 października 2012

Pierwsza rosyjska fregata proj. 22350 Admirał Gorszkow, zbudowana częściowo z włókna węglowego, powinna rozpocząć w listopadzie próby morskie na Morzu Barentsa.

Admirał Gorszkow po zwodowaniu w 2010. Widoczny jest jeszcze brak uniwersalnego, jednobryłowego masztu, charakterystycznego dla wielu nowoczesnych jednostek zachodnich. Okręt charakteryzuje wyporność pełna 4500 t i długość ok. 130 m. Podstawowym uzbrojeniem fregaty ma być uniwersalny system pionowych wyrzutni 3S14U1 z pociskami przeciwokrętowymi 3M55 Onyks lub 3M54 Kalibr, rakietotorpedami 91RE1 (odmiana pocisków Kalibr), zestawy ZOP Pakiet-NK, zestaw przeciwlotniczy 3RK Polimient-Riedut z pociskami dwóch typów oraz armata A-192E kal. 130 mm, dwa systemy artyleryjskie samoobrony Palma-E i dwa wkm-y 14,5 mm. Z pokładu lotniczego może operować jeden śmigłowiec Ka-27

Program budowy fregaty Admirał fłota Sowieckowo Sojuza Gorszkow zanotował opóźnienie. 1 lutego 2006, kiedy oficjalnie położone stępkę pod okręt, zakładano, że wejdzie on do służby w 2011 (Wodowanie Gorszkowa, 2010-10-29). Tymczasem według dziennika Izwiestia, powołującego się na informacje z dowództwa marynarki wojennej, próby morskie powinny rozpocząć się dopiero w listopadzie br. O niezbyt szybkim wejściu do służby świadczy także fakt, że rozpoczęto dopiero szkolenie załogi.

Wytłumaczeniem opóźnienia może być jednak fakt, że fregaty proj. 22350 są zdecydowanie bardziej nowoczesnymi jednostkami, od produkowanych równolegle nieco mniejszych i starszych technologicznie fregat proj. 11356R/M (Stępka pod fregatę w Kaliningradzie, 2010-12-18). Okręt został zaprojektowany przy bardzo szerokim wykorzystaniu technologii stealth, a jego nadbudówki są zbudowane wyłącznie z materiałów kompozytowych absorbujących fale radarowe. Nowy jest także zestaw napędowy, zestaw uzbrojenia, a przede wszystkim wyposażenia elektronicznego. Okręt jest przeznaczony przede wszystkim do działań na wodach otwartych.

Do tej pory WMF FR zamówiła w stoczni Siewirnaja Wierf w Sankt Petersburdu 8 takich fregat. 3 z nich – łącznie z Gorszkowem – znajdują się w różnych stadiach budowy. Całkowite zapotrzebowanie rosyjskiej floty okręty proj. 22350 szacuje się na 20 jednostek, jednak według nieoficjalnych danych Rosjanie zdecydują się na serię jedynie 10-12 fregat, z których każda może kosztować równowartość 400 mln USD. Trafią one zarówno do Floty Czarnomorskiej, jak i Północnej. Według Izwiestiji, po zakończeniu testów Admirał Gorszkow dołączy właśnie do 14. Brygady Floty Północnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.