Rosyjski resort obrony poinformował, że dostawy seryjnych bojowych wozów piechoty dla jednostek desantowych, w najnowszej odmianie BMD-4M Sadownica, zostaną zrealizowane pod koniec 2013.
Rosyjskie wojska desantowe wykorzystują ok. tysiąca bojowych wozów piechoty przystosowanych do zrzutu lotniczego. Zdecydowaną większość z nich stanowią pojazdy BMD-1 i BMD-2 (Modernizacja BMD-1 za 2 mld rubli, 2012-04-03), dzisiaj już zdecydowanie przestarzałe. Pierwsze z nich pochodzą konstrukcyjnie z lat 1950., stanowiąc odpowiedniki BWP-1, drugie weszły do służby w 1985, prezentując standardy BWP-2. Kolejne wersje, BMD-3 i -4, zostały wykonane w stosunkowo niewielkich partiach (odpowiednio 123 i 60 egz.). Powodem była zarówno sytuacja gospodarcza Rosji pod koniec XX w. oraz fakt, że według dowódców nie oferowały one skokowo większych możliwości niż stare pojazdy (mimo zastosowania w BMD-4 silnie uzbrojonej wieży).
W związku z tym w zakładach Kurganmaszzawod rozpoczęto prace nad głęboko zmodernizowaną wersją ostatniego pojazdu, nazwaną BMD-4M Sadownica. Prezentacja prototypu odbyła się w 2008. Zakładano wtedy, że w przypadku pozytywnego zakończenia testów, pierwsze seryjne pojazdy trafią do wojska w 2010. Wraz z nimi opracowywano transporter BTR-DM Rakuszka, bezwieżowy pojazd dla 2 żołnierzy załogi i do 13 spadochroniarzy desantu, oparty o konstrukcję BMD-4M.
Program zanotował istotne opóźnienia. Jednak według rzecznika prasowego resortu obrony, płk Aleksandra Kuczerenko pierwsza partia 10 bwp i tyluż transporterów powinna trafić do użytkownika w połowie 2013. W przypadku pozytywnego zakończenia finalnego etapu testów – realizowanych w jednostkach wojskowych – zostaną one przyjęte do służby pod koniec przyszłego roku.
Według aktualnego planu modernizacji technicznej sił zbrojnych FR do 2020, wojska desantowe powinny otrzymać ok. tysiąca BMD-4M, dla całkowitego zastąpienia pojazdów starszych wersji.