Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tejas w służbie od 2015?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 06 lutego 2013

Indyjski lekki myśliwiec Tejas LCA  ma uzyskać wstępną gotowość operacyjną do końca bieżącego roku, a pełną w 2015. Wówczas też maszyna powinna wejść do służby.

W czasie realizowanego programu rozwojowego Tejas LCA, myśliwiec miał do tej pory wykonać ok. 2 000 lotów testowych / Zdjęcie: MO Indii

Informacja została podana wczoraj przez głównodowodzącego indyjskimi wojskami lotniczymi, marszałka lotnictwa Normana A.K. Browne. Potwierdził on tym samym doniesienia z września 2012 (Tejas dopiero po 2015?, 2012-09-06). Zdaniem wojskowego, wstępną gotowość operacyjną (IOC) Tejas ma uzyskać do końca 2013.

O tym, czy tak się stanie mają zadecydować zaplanowane na najbliższe miesiące testy w powietrzu. Chodzi zwłaszcza o poprawienie wydajności układu napędowego, który nadal cechuje się niską wydajnością w czasie lotów na dużych wysokościach. Nie bez wpływu na przyznanie IOC będzie też to, jak myśliwiec wypadnie w czasie rozpoczynających się za kilka tygodni ćwiczeń Iron Fist.

Marszałek Browne stwierdził, że uzyskanie przez Tejas pełnej gotowości operacyjnej (FOC) wymagać będzie dodatkowych kilkunastu miesięcy. Z przedstawionego przez niego terminarza wynika, że mogłoby do tego dojść w 2015. Wówczas, jeszcze w tym samym roku, myśliwiec rozpocząłby oficjalnie służbę w strukturach indyjskich wojsk lotniczych.

Przypomnijmy, że pierwotnie Tejas LCA miał wejść do służby jeszcze w 2011 (Tejasy w linii w 2011, 2010-03-09). Problemy techniczne wykryte w trakcie certyfikowania myśliwca do FOC, spowodowały jednak, że cały program zaliczył kilkuletnie opóźnienie. Docelowo New Delhi chce zakupić ok. 300 Tejasów. Mają one zostać rozdzielone pomiędzy wojska lotnicze i marynarkę wojenną (Pokładowy Tejas oblatany, 2012-04-28). Ta ostatnia ma otrzymać ok. 40 maszyn.

Nie wiadomo, ile czasu zajmie wdrażanie myśliwca do służby. Problemem może bowiem okazać się niska wydajność produkcyjna państwowych zakładów Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL), odpowiedzialnych za rozwój konstrukcji i montaż seryjny. Zacofanie techniczne i technologiczne HAL jest również w Indiach powodem obaw o tempo i jakość produkcji innego planowanego do wprowadzenia do służby systemu bojowego – samolotu wielozadaniowego Rafale (Indie nieprzygotowane na Rafale, 2013-01-07).

Niewykluczone, że ostateczna liczba zamówionych Tejasów będzie mniejsza, niż zakładana dzisiaj. Wszystko z powodu stałego wzrostu kosztów związanych zarówno z opracowaniem konstrukcji, jak i przygotowaniem odpowiedniego zaplecza produkcyjnego zakładów HAL (Jeszcze droższy Tejas, 2012-12-10). Należy też pamiętać o zmniejszeniu indyjskiego budżetu obronnego, który tylko w roku rozliczeniowym 2013 (rozpoczynającym się w kwietniu) został zredukowany o 5%.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.