Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Opóźnienie indyjskiego przetargu?

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 08 lutego 2013

Opóźnieniu może ulec podjęcie decyzji w sprawie zwycięzcy indyjskiego przetargu na 197 lekkich śmigłowców wielozadaniowych. Powodem są problemy techniczne, związane najprawdopodobniej ze zbyt niską wydajnością silników.

AS550 C3 zwyciężył już w pierwszym przetargu z 2007. Powodem jego unieważnienia były podejrzenia o korupcję, wynikające z faktu, że szef komisji prowadzącej poligonowe badania porównawcze był bratem prezesa wyłącznego dystrybutora Eurocoptera w Indiach. W obecnym postępowaniu przetargowym europejska konstrukcja również uchodzi za faworyta. Przewagą Europejczyków ma być m.in. skłonność do większego niż w przypadku Rosjan zaangażowania lokalnych poddostawców w proces montażu wiropłatów / Zdjęcie: Eurocopter

W przetargu na dostawy 133 śmigłowców dla lotnictwa wojsk lądowych i 64 dla wojsk lotniczych startują dwie konstrukcje: Eurocopter AS550 C3 Fennec (Fennec na Aero India 2011, 2011-02-08) i Kamow Ka-226T (Rosjanie zaproponują Ka-226T, 2012-02-12). Za faworyta postępowania uznaje się europejską propozycję, która okazała się zwycięska już w pierwszym konkursie z 2007 (Indie kupują 197 śmigłowców Fennec , 2007-10-08). Jego wyniki zostały unieważnione ze względu na podejrzenia po korupcję w procesie decyzyjnym (Indie nie kupią śmigłowców Eurocoptera, 2007-12-06).

Lokalne media spekulowały, że decyzja w sprawie zwycięzcy konkursu będzie ogłoszona w czasie trwających obecnie targów Aero India 2013. Jednak według marszałka lotnictwa Normana A.K. Browne, cały proces ulegnie jednak opóźnieniu. Powodem są, jak to ujął wojskowy, problemy techniczne związane z oceną startujących w przetargu maszyn. Najprawdopodobniej chodzi o zbyt niską wydajność jednostek napędowych wiropłatów, ocenioną na podstawie wyników przeprowadzonych w zeszłym roku badań porównawczych.

Jednym z głównych obszarów zaangażowania operacyjnego nowych śmigłowców mają być tereny wysokogórskie. Z tego względu, to wydajność jednostek napędowych jest kluczowym wymogiem przetargowym. To właśnie słaba moc silników stała się jednym z głównych powodów fali krytyki, jaka spadła na rodzimą konstrukcję – lekki śmigłowiec HAL Dhruv (Niechciany Dhruv, 2011-05-26).

Nie wiadomo, jak wobec ogłoszonych problemów technicznych potoczą się losy realizowanego przetargu. Bardzo możliwe, że New Delhi przełoży podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie zwycięzcy do czasu, aż moc jednostek napędowych wiropłatów zostanie podniesiona do zadowalającego poziomu. Wiadomo też, że żadna ze stron nie chce doprowadzić do sytuacji, w której postępowanie przetargowe zostanie odwołane. Byłoby to niekorzystne, przede wszystkim z punktu widzenia potencjału operacyjnego wojsk indyjskich. Zwłaszcza, że planowane do nabycia śmigłowce mają zastąpić coraz mniej sprawne technicznie lekkie HAL Chetak (Aerospatiale SA 316B Alouette III) i HAL Cheetah (Aerospatiale SA 315B Lama), produkowane na francuskiej licencji przez Hindustan Aeronautics Limited, skonstruowane 40-50 lat temu (Katastrofa Chetaka, 2010-09-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.