Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

American Airlines wybierają ROPS

Lotnictwo cywilne, 21 marca 2013

American Airlines wybrały dla swoich A320 system ochrony przed przekroczeniem końca drogi startowej (ROPS). Jego producentem jest Airbus.

ROPS stanowić będzie standardowe wyposażenie samolotów z rodziny A320 zamówionych przez American Airlines. Producent proponuje zabudowanie go w statkach powietrznych innych producentów, m. in. Boeingach 737 / Zdjęcie: www.flyafrica.info

Największe linie lotnicze świata – American Airlines (Fuzja American Airlines i US Airways, 2013-02-15) zdecydowały się wyposażyć swoją flotę samolotów z rodziny A320 w innowacyjny system ochrony przed przekroczeniem końca drogi startowego (Runway Overrun Prevention System, ROPS). Przedsięwzięcie obejmie 11 A319, 119 A321 i 130 A321neo, zakupione w 2011.

ROPS to technologia, którą Airbus opracował samodzielnie. Jej celem jest zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi lotniczej podczas lądowania, a także zmniejszenie ryzyka wykołowania samolotu poza drogę startową.

Pierwszym w świecie statkiem powietrznym wyposażonym w ROPS jest A380. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zezwoliła na jego użytkowanie w październiku 2009. Dotychczas zabudowano go, bądź zamówiono dla około 70% wszystkich A380.

ROPS ma też być podstawowym elementem wyposażenia A350 XWB. W przyszłości będą w niego wyposażone inne wytwarzane obecnie statki powietrzne Airbusa. Producent spodziewa się uzyskać certyfikat dla rodziny A320 do końca bieżącego roku.

Wykołowanie poza drogę startową jest w ostatnich latach główną przyczyną uszkodzeń samolotów komunikacyjnych (Najbezpieczniejszy rok IATA, 2013-03-04). Z tego powodu Airbus prowadzi prace na komercyjnym udostępnieniem ROPS dla samolotów innych producentów. Zostanie on połączony z zabudowywanym już obowiązkowo systemem TAWS (ostrzegającym o bliskości ziemi) i będzie wykorzystywał specjalnie opracowaną wersję globalnej bazy danych o drogach startowych.

ROPS oblicza minimalne rzeczywiste punkty przyziemienia i długości dobiegu, porównując je w czasie rzeczywistym z dostępną długością drogi startowej. Pod uwagę brane są także topografia i stan drogi startowej, masa samolotu do lądowania i jego konfiguracja, kierunek i prędkość wiatru i temperatura. Na podstawie uzyskanego wyniku generowane są sygnały dźwiękowe i ostrzeżenia dla pilotów. W ten sposób ROPS zwiększa świadomość lotników, pomagając w podjęciu decyzji o odejściu na drugi krąg i odpowiednim włączeniu hamulców i odwracaczy ciągu po przyziemieniu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.