American Airlines wybrały dla swoich A320 system ochrony przed przekroczeniem końca drogi startowej (ROPS). Jego producentem jest Airbus.
Największe linie lotnicze świata – American Airlines (Fuzja American Airlines i US Airways, 2013-02-15) zdecydowały się wyposażyć swoją flotę samolotów z rodziny A320 w innowacyjny system ochrony przed przekroczeniem końca drogi startowego (Runway Overrun Prevention System, ROPS). Przedsięwzięcie obejmie 11 A319, 119 A321 i 130 A321neo, zakupione w 2011.
ROPS to technologia, którą Airbus opracował samodzielnie. Jej celem jest zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi lotniczej podczas lądowania, a także zmniejszenie ryzyka wykołowania samolotu poza drogę startową.
Pierwszym w świecie statkiem powietrznym wyposażonym w ROPS jest A380. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zezwoliła na jego użytkowanie w październiku 2009. Dotychczas zabudowano go, bądź zamówiono dla około 70% wszystkich A380.
ROPS ma też być podstawowym elementem wyposażenia A350 XWB. W przyszłości będą w niego wyposażone inne wytwarzane obecnie statki powietrzne Airbusa. Producent spodziewa się uzyskać certyfikat dla rodziny A320 do końca bieżącego roku.
Wykołowanie poza drogę startową jest w ostatnich latach główną przyczyną uszkodzeń samolotów komunikacyjnych (Najbezpieczniejszy rok IATA, 2013-03-04). Z tego powodu Airbus prowadzi prace na komercyjnym udostępnieniem ROPS dla samolotów innych producentów. Zostanie on połączony z zabudowywanym już obowiązkowo systemem TAWS (ostrzegającym o bliskości ziemi) i będzie wykorzystywał specjalnie opracowaną wersję globalnej bazy danych o drogach startowych.
ROPS oblicza minimalne rzeczywiste punkty przyziemienia i długości dobiegu, porównując je w czasie rzeczywistym z dostępną długością drogi startowej. Pod uwagę brane są także topografia i stan drogi startowej, masa samolotu do lądowania i jego konfiguracja, kierunek i prędkość wiatru i temperatura. Na podstawie uzyskanego wyniku generowane są sygnały dźwiękowe i ostrzeżenia dla pilotów. W ten sposób ROPS zwiększa świadomość lotników, pomagając w podjęciu decyzji o odejściu na drugi krąg i odpowiednim włączeniu hamulców i odwracaczy ciągu po przyziemieniu.