Reklama
Reklama

Niemal równo 55 lat temu odbył się pierwszy lot Fokkera F27 Friendship. Do 1987 wyprodukowano łącznie 789 egz., co dało pozycję lidera wśród zachodnich samolotów turbośmigłowych.

</span>24 listopada 1955. Pierwszy lot prototypu F27. Maszyna była pierwotnie przeznaczona dla 28 pasażerów. Drugi prototyp i egz. seryjne miały wydłużony kadłub dla łącznie 32 osób. Ostatnie wersje mogły przewieźć 52-56 pasażerów / Zdjęcie: fokkerf27.nl

Holenderski Fokker na początku lat 1950. rozpoczął pracę nad samolotem regionalnym, który mógłby zostać następcą DC-3. Po wielu testach, zdecydowano się na konstrukcję górnopłata, napędzanego stworzonymi zaraz po wojnie silnikami turbośmigłowymi Rolls-Royce, rodziny Dart.

Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 24 listopada 1955. 3 lata później, pierwszy samolot seryjny, F27-100, został dostarczony dla irlandzkiej Aer Lingus. W 1958 licencyjne prawa do produkcji maszyn nabył amerykański Fairchild, który zbudował 207 samolotów o wydłużonym kadłubie, oznaczonych jako FH-227.

Z biegiem lat powstawały nowe modele, w tym transportowo-pasażerskie i wojskowe. Przełom przyniósł jednak dopiero rok 1967, kiedy pojawiła się wersja -500, z wydłużonym kadłubem, z miejscami dla 52 pasażerów. Była ona produkowana do 1987. Cały czas z silnikami rodziny Dart, z tą jednak różnicą, że pierwsze z nich miały moc po 1500 KM, ostatnie - o połowę większą.

F27 Friendship stał się dzięki temu jednym z najdłużej budowanych samolotów pasażerskich i najliczniejszym w historii, wśród zachodnich maszyn turbośmigłowych. Do tej pory - po licznych modernizacjach - legendarne Fokkery są wykorzystywane przez 15 przewoźników na liniach regionalnych, głównie w Europie, Afryce i USA.

Jego następcą stał się Fokker 50. Płatowiec został poddany niewielkim zmianom (dopiero model 60 otrzymał wydłużony kadłub). Wykorzystano jednak nową awionikę i silniki Pratt & Whitney Canada. Mimo tego nowy Fokker nie odniósł podobnego sukcesu co F27. W latach 1987-1997, a więc do czasu bankructwa zakładó, wyprodukowano ich 213 egz.

24 listopada 1955. Pierwszy lot prototypu F27. Maszyna była pierwotnie przeznaczona dla 28 pasażerów. Drugi prototyp i egz. seryjne miały wydłużony kadłub dla łącznie 32 osób. Ostatnie wersje mogły przewieźć 52-56 pasażerów / Zdjęcie: fokkerf27.nl

Holenderski Fokker na początku lat 1950. rozpoczął pracę nad samolotem regionalnym, który mógłby zostać następcą DC-3. Po wielu testach, zdecydowano się na konstrukcję górnopłata, napędzanego stworzonymi zaraz po wojnie silnikami turbośmigłowymi Rolls-Royce, rodziny Dart.

Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 24 listopada 1955. 3 lata później, pierwszy samolot seryjny, F27-100, został dostarczony dla irlandzkiej Aer Lingus. W 1958 licencyjne prawa do produkcji maszyn nabył amerykański Fairchild, który zbudował 207 samolotów o wydłużonym kadłubie, oznaczonych jako FH-227.

Z biegiem lat powstawały nowe modele, w tym transportowo-pasażerskie i wojskowe. Przełom przyniósł jednak dopiero rok 1967, kiedy pojawiła się wersja -500, z wydłużonym kadłubem, z miejscami dla 52 pasażerów. Była ona produkowana do 1987. Cały czas z silnikami rodziny Dart, z tą jednak różnicą, że pierwsze z nich miały moc po 1500 KM, ostatnie - o połowę większą.

F27 Friendship stał się dzięki temu jednym z najdłużej budowanych samolotów pasażerskich i najliczniejszym w historii, wśród zachodnich maszyn turbośmigłowych. Do tej pory - po licznych modernizacjach - legendarne Fokkery są wykorzystywane przez 15 przewoźników na liniach regionalnych, głównie w Europie, Afryce i USA.

Jego następcą stał się Fokker 50. Płatowiec został poddany niewielkim zmianom (dopiero model 60 otrzymał wydłużony kadłub). Wykorzystano jednak nową awionikę i silniki Pratt & Whitney Canada. Mimo tego nowy Fokker nie odniósł podobnego sukcesu co F27. W latach 1987-1997, a więc do czasu bankructwa zakładó, wyprodukowano ich 213 egz.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.