Reklama
Reklama

Aero 2014: Atol na 4 pory roku

Finowie z przedsiębiorstwa Atol pojawili się z nową wersją swojej łodzi latającej.

Łódź latająca Atol może operować przez 4 pory roku. Samolot ma chowane podwozie, zamiast którego można opcjonalnie zabudować narty, widoczne na pierwszym planie / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

W porównaniu z protoplastą, obecna wersja samolotu Atol ma kadłub wydłużony do 7,45 m. Rozpiętość skrzydeł pozostała niezmieniona i wynosi 9 m. Użytkownicy mogą nabyć dwie wersje: LSA, o maksymalnej masie startowej 650 kg i Ultra, której maksymalna masa startowa wynosi 495 kg. Udźwig to odpowiednio 310 kg i 175 kg.

Struktura samolotu została wykonana z drewna i kompozytu. Atol wyposażony jest także w klasyczne podwozie, umożliwiające operowanie z lotnisk gruntowych. Opcjonalnie można zabudować narty i eksploatować samolot w warunkach zimowych.

Zespół napędowy Atola to silnik Rotax 912iS o mocy 74 kW (100 KM). Może on być zasilany 95- lub 98-oktanową benzyną samochodową z dodatkiem etanolu lub klasyczną benzyną lotniczą 100LL. Pojemność zbiorników paliwa wynosi 140 l. Pozwala to Atolowi na wykonanie lotu o długości 5 h lub na dystansie 750 km. Prędkość przelotowa to 170 km/h.

Cena jednostkowa Atola, ze standardowym wyposażeniem i przyczepą do holowania za samochodem, wynosi 125 tys. EUR (521 tys. zł). Przegląd naprawczy wymagany jest po 2000 h lotu lub 10 latach.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.